Hoppa till innehållet

Google-köpet får Tobii att gasa

Tobiis räds inte Googles intåg på marknaden för ögonstyrning. Istället ökar bolaget investeringarna för att möta marknadens ökade efterfrågan.

Tobiis vd Henrik Eskilsson.
Tobiis vd Henrik Eskilsson.Foto: Claes-Göran Flinck

Googles köp av ögonstyrningsbolaget Eyefluence fick den svenska konkurrenten Tobii att falla med så mycket som fem procent på Stockholmsbörsen i tisdags. Men bolagets vd Henrik Eskilsson skrämms inte av den ökade konkurrensen på eyetrackingområdet.

Läs mer: Tobii faller på börsen efter Google-köp

”Googles köp är ett tydligt tecken på att det finns ett starkt intresse för eyetracking på virtual reality-området. Vi tror att köpet kommer att öka intresset generellt för eyetracking inom VR-industrin”, säger han till Di Digital i samband med bolagets raportsläpp.

Läs mer: Därför kan Google-köpet gynna Tobii

Han tror att vi kommer att se flera produktlanseringar med eyetracking på VR-området under 2017 och 2018.

”Det finns fem områden med väldigt stor potential för eyetracking och VR är ett av dom. Vi tror att de marknader som kommer vara snabbast med att ta till sig eyetracking är PC-gaming och VR. I ett senare skede kommer även automotive, mobila enheter och i förlängningen alla former av datorer”

Under kvartalet har både Dell och Acer lanserat speldatorer med Tobiis eyetracking-teknik.

Läs mer: Tobii dras med miljonförluster – hoppas på spelbranschen

Tobiis tillväxt låg på 12 procent under årets tredje kvartal justerat för valuta. Koncernens rörelseresultat uppgick samtidigt till -11 miljoner kronor under det tredje kvartalet.

Det sammantagna rörelseresultatet från Tobii Dynavox, som utvecklar handikapphjälpmedel, och Tobii Pro, som säljer analysverktyg av ögonrörelser, uppgick till 31 Mkr under kvartalet, jämfört med 28 Mkr samma period förra året.

”Vi har sett en stark försäljningsökning inom Tobii Pro, på 30 procent justerat för valuta. Ökningen har varit bred och omfattar i princip samtliga marknader och produkter. Det tyder på en tilltagande mognad i marknaden för våra analysprodukter”, säger Henrik Eskilsson.

Samtidigt påverkade de ökade investeringarna i Tobii Tech, som fokuserar på utveckling av produkter för konsumentmarknaden, koncernens rörelseresultat negativt med -42 Mkr. Det kan jämföras med -37 Mkr föregående år.

Enligt vd Henrik Eskilsson ökar Tobii investeringarna på området för att svara mot vad han beskriver som det ”kraftigt ökade intresset för eyetracking” inom flera av de segment Tobii riktar in sig mot.

Vad kan ni sätta emot när jättar som Google ger sig in på ögonstyrningsområdet?

”En styrka är att vi är helt och hållet fokuserade på eyetracking och dessutom är en oberoende spelare som har viljan och förmågan att leverera teknologi till många olika tillverkare. Det skiljer oss från större konsumentbolag som ofta utvecklar tekniken för användning i sina egna produkter.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera