Googles köp av ögonstyrningsbolaget Eyefluence fick den svenska konkurrenten Tobii att falla med så mycket som fem procent på Stockholmsbörsen i tisdags. Men bolagets vd Henrik Eskilsson skrämms inte av den ökade konkurrensen på eyetrackingområdet.
Läs mer: Tobii faller på börsen efter Google-köp
”Googles köp är ett tydligt tecken på att det finns ett starkt intresse för eyetracking på virtual reality-området. Vi tror att köpet kommer att öka intresset generellt för eyetracking inom VR-industrin”, säger han till Di Digital i samband med bolagets raportsläpp.
Läs mer: Därför kan Google-köpet gynna Tobii
Han tror att vi kommer att se flera produktlanseringar med eyetracking på VR-området under 2017 och 2018.
”Det finns fem områden med väldigt stor potential för eyetracking och VR är ett av dom. Vi tror att de marknader som kommer vara snabbast med att ta till sig eyetracking är PC-gaming och VR. I ett senare skede kommer även automotive, mobila enheter och i förlängningen alla former av datorer”
Under kvartalet har både Dell och Acer lanserat speldatorer med Tobiis eyetracking-teknik.
Läs mer: Tobii dras med miljonförluster – hoppas på spelbranschen
Tobiis tillväxt låg på 12 procent under årets tredje kvartal justerat för valuta. Koncernens rörelseresultat uppgick samtidigt till -11 miljoner kronor under det tredje kvartalet.
Det sammantagna rörelseresultatet från Tobii Dynavox, som utvecklar handikapphjälpmedel, och Tobii Pro, som säljer analysverktyg av ögonrörelser, uppgick till 31 Mkr under kvartalet, jämfört med 28 Mkr samma period förra året.
”Vi har sett en stark försäljningsökning inom Tobii Pro, på 30 procent justerat för valuta. Ökningen har varit bred och omfattar i princip samtliga marknader och produkter. Det tyder på en tilltagande mognad i marknaden för våra analysprodukter”, säger Henrik Eskilsson.
Samtidigt påverkade de ökade investeringarna i Tobii Tech, som fokuserar på utveckling av produkter för konsumentmarknaden, koncernens rörelseresultat negativt med -42 Mkr. Det kan jämföras med -37 Mkr föregående år.
Enligt vd Henrik Eskilsson ökar Tobii investeringarna på området för att svara mot vad han beskriver som det ”kraftigt ökade intresset för eyetracking” inom flera av de segment Tobii riktar in sig mot.
Vad kan ni sätta emot när jättar som Google ger sig in på ögonstyrningsområdet?
”En styrka är att vi är helt och hållet fokuserade på eyetracking och dessutom är en oberoende spelare som har viljan och förmågan att leverera teknologi till många olika tillverkare. Det skiljer oss från större konsumentbolag som ofta utvecklar tekniken för användning i sina egna produkter.”