Hoppa till innehållet

Google och Spotify uppvaktar mediebranschen

Google och Spotify söker samarbeten med de traditionella mediebolagen. ”Vi vill hjälpa publicister att tjäna pengar på sina produkter”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.
Spotifys Nordenchef Jenny Hermanson gästade Di Media 2016 i Stockholm.
Spotifys Nordenchef Jenny Hermanson gästade Di Media 2016 i Stockholm.Foto: Jack Mikrut

Googles Sverigechef Anna Wikland talade varmt om journalistikens betydelse på Di:s konferens Di Media 2016 i Stockholm på onsdagen.

”Vi tycker att det blir viktigare och viktigare att kvalitativ journalistik finns kvar.”

Läs mer: Hon tar över Google i Sverige

Google och Facebook har ätit en stor bit av de traditionella mediebolagens intäktskaka och nu vill Google dela med sig.

Genom Digital News Initiative ger bolaget 150 miljoner euro, 1,44 miljarder kronor, till digitala medieprojekt.

Läs mer: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

I Sverige har bland annat videotjänsten Bambuser, Mittmedias app Migrantmedia, robotjournalistiktjänsten Marple och den användargenererade nyhetstjänsten Newsreps fått pengar av Google.

Läs mer: Svensk robotjournalistik får pengar av Google

Anna Wikland anser att Google hjälper publicister att tjäna pengar på sina produkter genom Google-sök, Google News och videoplattformen Youtube for publishers som lanserades förra veckan.

Finns det en oro för att det går så dåligt för journalistiken att den inte klarar av omställningen?

”Det är inte någonting som vi spekulerar i”, säger Anna Wikland till Di.

Data är nyckeln till innovation, sa Spotifys Nordenchef Jenny Hermanson på konferensen.

”Vi älskar data.”

I dag lyssnar de flesta på Spotify i mobilen, men Jenny Hermanson tror att vi i framtiden väljer plattform beroende på var vi befinner oss. Medier kommer att användas genom klockor, glasögon och linser.

Jenny Hermanson säger att företagens sociala ansvar och välgörenhet är allt viktigare för de unga generationerna.

”Tonåringar och barn är inte så läskiga. De har väldigt sunda värderingar”, uppmuntrade hon mediekollegerna.

När ljudbokstjänsten Storytel grundades 2005 var det få som använde internet i mobilen och ännu färre som var beredda att betala för det, sa bolagets vd Jonas Tellander. Det fanns inte heller mycket ljudboksinnehåll.

Alla tre förutsättningar har vuxit till sig, och i dag passar konsumtionsvanorna perfekt till Storytels produkt.

Om tio år kommer 50 procent av de sålda böckerna att vara i ljudform, tror Jonas Tellander.

Efter förvärvet av Sveriges näst största förlag Norstedts i början av året är inga nya, modiga drag att vänta den närmaste tiden.

Läs mer: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

”Nu är det mest att försöka bringa ordning i den oreda jag skapat”, sa Jonas Tellander.

Mellanskiktet försvinner, tror Bonniers vd Tomas Franzén. Han sa att de traditionella mediebolagen tidigare har gjort lite allt möjligt för alla målgrupper.

”I en digitaliserad värld ska man antingen ha en rejäl räckvidd, eller gå mot något mycket mer nischat.”

År 2020 ska 50 procent av Bonniers intäkter komma från nya och digitala källor. Traditionella mediers andel ska minska från dagens 60 procent till 30 procent, medan böckernas andel ska behållas på dagens 20 procent.

”Det behöver gå fortare”, konstaterade Tomas Franzén om utvecklingstakten.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera