Googles Sverigechef Anna Wikland talade varmt om journalistikens betydelse på Di:s konferens Di Media 2016 i Stockholm på onsdagen.
”Vi tycker att det blir viktigare och viktigare att kvalitativ journalistik finns kvar.”
Läs mer: Hon tar över Google i Sverige
Google och Facebook har ätit en stor bit av de traditionella mediebolagens intäktskaka och nu vill Google dela med sig.
Genom Digital News Initiative ger bolaget 150 miljoner euro, 1,44 miljarder kronor, till digitala medieprojekt.
Läs mer: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef
I Sverige har bland annat videotjänsten Bambuser, Mittmedias app Migrantmedia, robotjournalistiktjänsten Marple och den användargenererade nyhetstjänsten Newsreps fått pengar av Google.
Läs mer: Svensk robotjournalistik får pengar av Google
Anna Wikland anser att Google hjälper publicister att tjäna pengar på sina produkter genom Google-sök, Google News och videoplattformen Youtube for publishers som lanserades förra veckan.
Finns det en oro för att det går så dåligt för journalistiken att den inte klarar av omställningen?
”Det är inte någonting som vi spekulerar i”, säger Anna Wikland till Di.
Data är nyckeln till innovation, sa Spotifys Nordenchef Jenny Hermanson på konferensen.
”Vi älskar data.”
I dag lyssnar de flesta på Spotify i mobilen, men Jenny Hermanson tror att vi i framtiden väljer plattform beroende på var vi befinner oss. Medier kommer att användas genom klockor, glasögon och linser.
Jenny Hermanson säger att företagens sociala ansvar och välgörenhet är allt viktigare för de unga generationerna.
”Tonåringar och barn är inte så läskiga. De har väldigt sunda värderingar”, uppmuntrade hon mediekollegerna.
När ljudbokstjänsten Storytel grundades 2005 var det få som använde internet i mobilen och ännu färre som var beredda att betala för det, sa bolagets vd Jonas Tellander. Det fanns inte heller mycket ljudboksinnehåll.
Alla tre förutsättningar har vuxit till sig, och i dag passar konsumtionsvanorna perfekt till Storytels produkt.
Om tio år kommer 50 procent av de sålda böckerna att vara i ljudform, tror Jonas Tellander.
Efter förvärvet av Sveriges näst största förlag Norstedts i början av året är inga nya, modiga drag att vänta den närmaste tiden.
Läs mer: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef
”Nu är det mest att försöka bringa ordning i den oreda jag skapat”, sa Jonas Tellander.
Mellanskiktet försvinner, tror Bonniers vd Tomas Franzén. Han sa att de traditionella mediebolagen tidigare har gjort lite allt möjligt för alla målgrupper.
”I en digitaliserad värld ska man antingen ha en rejäl räckvidd, eller gå mot något mycket mer nischat.”
År 2020 ska 50 procent av Bonniers intäkter komma från nya och digitala källor. Traditionella mediers andel ska minska från dagens 60 procent till 30 procent, medan böckernas andel ska behållas på dagens 20 procent.
”Det behöver gå fortare”, konstaterade Tomas Franzén om utvecklingstakten.