De senaste veckorna har flera stora annonsörer stoppat sin reklam på Google och Youtube för att de inte vill synas i anslutning till extremistiskt innehåll.
Bland företagen som stoppat annonseringen finns bland annat Johnson & Johnson, McDonald’s, Audi, Honda, Volkswagen, Toyota, L’Oréal och Marks and Spencer valt att antingen begränsa eller ta bort Google-annonser. I Sverige har Svenska spel valt att pausa sin annonsering, enligt Dagens media.
Enligt analysfirman Nomura Institnet kan Google komma att förlora upp till 750 miljoner dollar, motsvarande nästan 6,6 miljarder kronor på grund av den pågående bojkotten.
Men i en intervju med Recode tonar Googles affärschef Philipp Schindler ned betydelsen av problemet.
"Det har alltid varit ett litet problem, med ett väldigt, väldigt, väldigt litet antal annonser som syns i videoklipp som inte är bra för varumärket", säger han till sajten och tillägger:
"Och de senaste veckorna har någon bestämt sig för att rikta lite mer strålkastarljus på problemet."
Bland annat har The Guardian och Wall Street Journal uppmärksammat att annonser körs i anslutning till videoklipp från hatgrupper.
Trots att Philipp Schindler alltså menar att problemet är ytterst litet säger han till Recode att sökjätten har genomfört ett antal åtgärder för att minska det. Bland annat ska förbättrad mjukvara hitta fem gånger fler videoklipp med dåligt innehåll. Dessutom ska svarstiden minska när någon flaggar att ett videoklipp är olämpligt. Dessutom ska externa bolag få utvärdera Googles ansträngningar.
En representant från Google uppger i en kommentar till Recode att den andel av annonsörernas sidvisningar som kom från flaggat innehåll uppgick till mindre än en tusendels procent av det totala antalet sidvisningar.