Hoppa till innehållet

Google utser VR-chef, utmanar Facebooks Oculus

Facebook och Microsoft har banat väg för virtual reality (VR). Nu höjer Google insatsen genom att utse en officiell VR-chef som ska ta sökjättens "Cardboard"-låda till nästa nivå.

"Experimentlådan" Google Cardboard
"Experimentlådan" Google Cardboard

Trendspanarna är eniga. VR, virtual reality, slår igenom på bred front under 2016.

Som Di Digital rapporterat drivs trenden i Sverige av spelbolag som Starbreeze och Resolution Games. Internationellt är det främst Facebook och Microsoft som står för de stora satsningarna.

Läs mer: Facebook öppnar försäljningen av VR-headset

I förra veckan började Facebooks helägda bolag Oculus VR ta emot förbeställningar av sitt Oculus Rift-system, med sin cyklopliknade VR-mask ämnad för "immersive gaming". Kring 400 personer jobbar idag på Oculus, enligt Recode.

Nu höjer Google insatsen med en egen dedikerad VR-avdelning. Och sökjättens vd Sundar Pichai har utsett Clay Bavor, en av sina mest lovande direktörer, för att leda satsningen, enligt flera källor i amerikansk press. Draget tolkas som att Google vill ta VR från sin experimentlåda Google Cardboard till en mer livskraftig affärsverksamhet med kommersiella VR-applikationer.

Clay Bavor har tidigare varit chef för Googleappar som Gmail, Drive och Docs. Han har även övervakat utvecklingen av Google Cardboard, en billig VR-mask från 2014 gjord av kartong som kan användas i kombination med en smartphone.

Nu ska Clay Bavor fokusera helhjärtat på VR-produkter.  

Till att börja med kommer satsningarna förmodligen bygga på Google Cardboard, som bland annat gjort VR tillgängligt för skolelever. Google har även inlett ett samarbete med GoPro som introducerat VR-filmer på videosajten Youtube.

Längre fram kan Googles investering i augmented reality-bolaget “Magic Leap” utgöra en viktig del av dess VR-strategi.

Läs mer: Miljarder till mystiska AR-bolaget Magic Leap

Oavsett ser det ut som att Google och Clay Bavor är redo att höja insatsen i det som kan bli nästa storskärm för allt ifrån spel till virtuella lägenhetsvisningar.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera