Hoppa till innehållet

Googlemysteriet som gjorde en 50-årig VVS-reparatör till Egyptens hetaste man

Googles algoritmer är webbvärldens alkemi. Di Digital har pratat med en 50-årig egyptier som oförklarligt skapat guld ur tomma intet. 

Foto: Skärmdump och tweet av Eyad Nour

Den stökiga gatuscen som hörs i bakgrunden gör det redan brusiga telefonsamtalet ännu mer svårt att hänga med i. Jag lyssnar på två män som försöker kommunicera med varandra på arabiska. De säger samma ord till varandra flera gånger om, sedan säger tolken på svenska:

"Är du med?"

Ja, svarar jag.

"Han säger att det är väldigt dåligt ljud, väldigt dåligt ljud."

Försök igen, säger jag.

Sedan sväljs stöket från gatan i min telefons välbekanta tre korta tutanden. Samtalet har brutits. Igen.

"Det här går inte. Jag kommer få gå till en öronläkare ikväll", säger tolken. 

Jag låtsas som att jag inte hörde hans klagomål och säger att vi försöker en gång till.

Mannen jag försöker kommunicera med är en VVS-reperatör i Egypten som heter Abou l’A Abdul Rahman Attouni Hassan. Han är 50 år gammal, har två barn, och är för tillfället en av Egyptens hetaste personer.

Allt på grund av ett mysterium i Googles sökresultat.

Det var i en Medium-text av den egyptiska entreprenören Eyad Nour som det hela först uppmärksammades. En vän till Eyad Nour hade sökt på ordet "google" på egyptiska Google, och upptäckt något konstigt. En VVS-reperatörs sida på Google Plus var det första resultatet. Inklusive mannens bild och telefonnummer.

Egyptiska Googles första sökresultat på ordet "google". Foto: Eyad Nour

Egyptiska Googles första sökresultat på ordet "google". Foto: Eyad Nour

Det här kan verka som en fjuttig bugg i en detalj i en enorm sökmotors maskineri. Men det är mer än så. Eyad Nour repeterade sökningen på Google fyra-fem gånger själv och fick ständigt samma resultat. Han bad ett antal vänner söka och fick rapporter om att även de hittade VVS-reperatören. Människor som googlat på "google" har alltså under åtminstone någon veckas tid konsekvent serverats detta resultat. 

Det är som om Posten plötsligt skulle börja leverera samtliga brev som är adresserade till Skatteverket till någon gubbe i Älvsjö istället

Och de som googlar "google" är många, enligt SEO-experten Christian Rudolf.

"Det är inte bara vilket vanligt sökord som helst, det är det mest sökta av alla. Och här har vi en man i Egyptien, med 80 miljoner invånare, som rankar etta på ordet Google på Google", säger han.

Det betyder att VVS-reperatören i fråga setts av miljontals människor varje dag. Något som reflekteras delvis av hans Google Plus-sida, som enligt dess egna räkneverk fått 5,8 miljoner visningar. En av mannens profilbilder har visats nästan 800 000 gånger.

Detta trots att det inte finns något alls i VVS-reperatörens sida som borgar för att Google ska servera den som resultat för en sökning på "google". Det är som om Posten plötsligt skulle börja leverera samtliga brev som är adresserade till Skatteverket till någon gubbe i Älvsjö istället.

Vad beror detta på? Ingen vet.

Eyad Nours själv föreslog att det berodde på att VVS-reperatören länkat en resultatsida på Google i sin profil. En av Nours läsare föreslog att länken innehöll en ovanlig formulering, som fick sökmotorn att haka upp sig. Ytterligare en förklaring dök upp när Nour pratade med en Google-anställd på Twitter, och han sade att det var en "experimentell algoritm" som orsakade felet.

Det är dock inte en förklaring som SEO-experten Christian Rudolf ger mycket för.

"Min första sponantana tanke är att Google bara skyller på något för att de vet att de gjort fel. Den här resultatssidan kommer ju förändras nu. Om inte annat så kommer de göra en manuell fix. Det här är ju inte bra om man tittar från användarupplevelsens perspektiv", säger han.

Det är en kul händelse, men i ett större perspektiv är det dramatiskt

Med den enorma massa datortrafik som varje dag passerar Google så tycker Christian Rudolf dessutom missen visar på en makt som blir problematisk när söktjänsten inte är ofelbar. 

"Här har vi en vanlig medborgare i Egypten som har hamnat etta på ordet Google i Egypten. Och Google är så fett stort att när något sånt här händer så får det resonans i hela Egypten. Det visar kraften. Det visar vilken infrastruktur Google är i dag", säger Rudolf och fortsätter:

"Det är en kul händelse, men i ett större perspektiv är det dramatiskt och kan få långtgående konsekvenser om något går fel. Google är samhällskritisk infrastruktur, men det finns inga regler man måste följa."

En som dock inte verkar ha tagit särskilt hårt på missen är VVS-experten själv. Eyad Nour ringde upp honom, och återger samtalet i sin Medium-text. Han berättade att Google själv står i lä inför hans placering bland sökresultaten. Då skrattade VVS-reperatören gott.

"Det är ju toppen. Jag hade inte alls tänkt på det så. Men för en vecka sedan började folk ringa mig hela tiden för att prata om det. Ibland tvingas jag till och med stänga av min telefon för att kunna sova", sade han.

Jag ville också prata med VVS-repereratören. Och det för oss tillbaka till inledningen. Jag hade bokat en tid med en tolk, och vi försökte bäst vi kunde komma fram och göra oss förstådda för egyptiern.

Det här är det största jag har varit med om

Till slut, efter två försök som slutade med att han lade på och ett försök som slutade med att vi gjorde det, gick det. Eller gick och gick. Jag fick två-tre citat.

VVS-reperatören presenterade sig som Abou l’A Abdul Rahman Attouni Hassan (tolken transkriberade hans namn för mig).

Varför han kallas Mr. Saber i Eyad Nours text vet jag inte, men denna Abou l’A Abdul Rahman Attouni Hassan var den som svarade i telefonen och berättade om sina upplevelser i toppen av Googles sökresultatsida när vi ringde på numret som står på Google Plus-sidan.

"Det har varit mycket uppmärksamhet, många har kontaktat mig. De har erbjudit mig 750 000 egyptiska pund (ca 800 000 svenska kronor) för min sida på Google, och det har varit positivt för affärerna", sade han och fortsatte:

"Det här är det största jag har varit med om."

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera