Annons

Googles robotbil "kan klassas som förare"

Så ska artificiell intelligens göra våra möten mer produktiva SPONSRAT AV Ricoh

Uber Eats Sverigechef Zoltan Fekete. Foto: Uber

Uber Eats efter kritiken: ”Det vi gör är inte konventionellt”

Nya spelkonsolen Nintendo Switch.

Nintendo rusar på spellansering

Mot börsen: Hellofresh, med Northzones partner Jessica Nilsson som en av grundarna, och Delivery Hero, med Niklas Östberg som grundare och vd.

Hellofresh och Delivery Hero närmar sig börsen

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Googles robotbil "kan klassas som förare"

Datorerna som styr Googles självkörande bilar kan klassas som förare, enligt en amerikansk myndighet. Tolkningen kan vara ett genombrott för it-jättens robotbilsplaner.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är den amerikanska trafikmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration som i förra veckan skrev i ett brev till Googles moderbolaget Alphabet att it-jättens robotbilar ”inte kommer att ha en ’förare’ i den traditionella mening som fordon har haft förare under de senaste över 100 åren”, enligt Bloomberg. I stället bör själva datorn som styr bilen anses vara den som kör.

Läs mer: Volvos planer för framtidens bilar

Alphabet kommer därmed ett steg närmre att få ut sina datorstyrda bilar på vägarna trots att de kan komma att sakna såväl ratt som bromspedaler.

Däremot föreslog Kaliforniens Department of Motor Vehicles i december att samtliga självkörande bilar på delstatens vägar skulle ha en licenserad förare bakom ratten, enligt The Verge.

Läs mer: Tesla-chefen: "Självkörande bilar snart här"

Apple ska enligt medieuppgifter vara igång med sitt eget robotbilsprojekt, medan Tesla-grundaren Elon Musk nyligen sade att företagets bilar kommer att kunna köra sig själva inom två år.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post