Det var länge sedan epitetet startup gick att applicera på internetjätten Google. Med det sagt driver bolaget flera initiativ med syfte att stötta andra entreprenörer i deras tillväxtresor.
Programmet Google for entrepreneurs, som lanserades år 2012, är ett samlingsnamn för alla Googles verksamheter med anknytning till startupscenen. Där ryms bland annat samarbeten med kontorshotell, inkubatorer och acceleratorprogram samt kurser och utbildningar både i silicon valley och runt om i världen.
Sedan tidigare drivs programmet i städer som Tel Aviv, London, Seoul och Madrid. Nu slår Google for entrepreneurs rot i även den svenska huvudstaden. Det genom kontorshotellet Epicenter i centrala Stockholm, som blir en del av internetföretagets nätverk.
Konkret betyder etableringen att Epicenters medlemsföretag får tillgång till en rad förmåner med Googleanknytning.
“Om du tillhör vårt nätverk så kan du till exempel jobba gratis från alla andra platser som är medlemmar, liksom från Googles kontor runt om i världen. Vi erbjuder rabatter på vissa av våra molntjänster samt kurser och utbildningar på olika ämnen,” säger David Grunwald, som är ansvarig för Googles verksamhet på området i Europa.
För den svenska teknik- och startupscenen, liksom för Epicenter i Stockholm, är etableringen en fjäder i hatten. För bara ett par veckor sedan lanserade Facebook sitt partnerprogram FbStart i Sverige, utformat för startupbolag som utvecklar tjänster eller appar med anknytning till Facebook. Dessutom har tekniktunga riskkapitalbolag som brittiska Balderton Capital och den amerikanska inkubatorn 500 Startups förstärkt sin närvaro i staden.
“Stockholm är en spännande stad. Självklart gynnar det oss att vara i närheten där det utvecklas nya digitala produkter och tjänster, men vi ser ingen direkt ekonomisk vinning i detta. Det handlar om att etablera en formell kontaktpunkt mellan Google och startupscenen”, säger David Grunwald.
Det handlar om att etablera en formell kontaktpunkt mellan Google och startupscenen.
Han menar att värdet i programmet ligger mindre i erbjudandet om kontorsplats och mer i tillgången till Googles internationella nätverk:
“För bolag i mindre länder som Sverige kan det vara en utmaning att skala upp och nå ut internationellt. Det är en anledning till att vi tror att vi har en roll att fylla”, säger David Grunwald.
Läs även: Superinkubatorn 500 Startups tar sikte på Stockholm