Hoppa till innehållet

Googles startup-program till Sverige

Teknikjättarnas intresse för den svenska internet- och startupscenen fortsätter växa. Nu lanserar Google sitt startupprogram Google for entrepreneurs till Sverige. 

David Grunwald, ansvarig för Googles verksamhet på området i Europa.
David Grunwald, ansvarig för Googles verksamhet på området i Europa.

Det var länge sedan epitetet startup gick att applicera på internetjätten Google. Med det sagt driver bolaget flera initiativ med syfte att stötta andra entreprenörer i deras tillväxtresor.

Programmet Google for entrepreneurs, som lanserades år 2012, är ett samlingsnamn för alla Googles verksamheter med anknytning till startupscenen. Där ryms bland annat samarbeten med kontorshotell, inkubatorer och acceleratorprogram samt kurser och utbildningar både i silicon valley och runt om i världen.

Sedan tidigare drivs programmet i städer som Tel Aviv, London, Seoul och Madrid. Nu slår Google for entrepreneurs rot i även den svenska huvudstaden. Det genom kontorshotellet Epicenter i centrala Stockholm, som blir en del av internetföretagets nätverk.

Konkret betyder etableringen att Epicenters medlemsföretag får tillgång till en rad förmåner med Googleanknytning.

“Om du tillhör vårt nätverk så kan du till exempel jobba gratis från alla andra platser som är medlemmar, liksom från Googles kontor runt om i världen. Vi erbjuder rabatter på vissa av våra molntjänster samt kurser och utbildningar på olika ämnen,” säger David Grunwald, som är ansvarig för Googles verksamhet på området i Europa.

För den svenska teknik- och startupscenen, liksom för Epicenter i Stockholm, är etableringen en fjäder i hatten. För bara ett par veckor sedan lanserade Facebook sitt partnerprogram FbStart i Sverige, utformat för startupbolag som utvecklar tjänster eller appar med anknytning till Facebook. Dessutom har tekniktunga riskkapitalbolag som brittiska Balderton Capital och den amerikanska inkubatorn 500 Startups förstärkt sin närvaro i staden.

“Stockholm är en spännande stad. Självklart gynnar det oss att vara i närheten där det utvecklas nya digitala produkter och tjänster, men vi ser ingen direkt ekonomisk vinning i detta. Det handlar om att etablera en formell kontaktpunkt mellan Google och startupscenen”, säger David Grunwald.

Det handlar om att etablera en formell kontaktpunkt mellan Google och startupscenen.

Han menar att värdet i programmet ligger mindre i erbjudandet om kontorsplats och mer i tillgången till Googles internationella nätverk:

“För bolag i mindre länder som Sverige kan det vara en utmaning att skala upp och nå ut internationellt. Det är en anledning till att vi tror att vi har en roll att fylla”, säger David Grunwald.

Läs även: Superinkubatorn 500 Startups tar sikte på Stockholm

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera