Just nu rullar Facebook ut tjänsten instant articles på bred front i Sverige. Bland andra Expressen och Aftonbladet uppges ha skrivit på för att använda tjänsten, som låter medier bädda in material i Facebooks mobilapp med framförallt snabbare laddningstider som resultat. Bland andra The New York Times, BBC, The Guardian och Buzzfeed använder redan systemet internationellt.
Det har sedan en tid varit känt att Google jobbar på en konkurrerande lösning. Nu står det klart att tjänsten, som fått namnet Accelerated Mobile Pages, gör premiär "tidigt nästa år". Det skriver Google i en bloggpost.
Bland de medieföretag som ska ha visat intresse för tjänsten märks jättar som BBC, The New York Times, News Corp, som äger bland annat The Wall Street Journal, samt Slate och tekniksajten The Next Web.
I sin kommunikation trycker Google hårt på tjänstens öppenhet – kanske i ett försök att profilera sig annorlunda än Facebook som ofta beskylls för att vilja "låsa in" mediehusens material i sitt eget ekosystem. Annonshanteringssystem som Outbrain, AOL, OpenX samt Google-ägda Doubleclick och Adsense jobbar alla på att anpassa sina respektive produkter för det nya formatet, enligt Google.
I medievärlden är Facebook instant articles en mycket omdiskuterad tjänst, då den anses medföra att publicister släpper viss kontroll över sitt innehåll till Facebook i utbyte mot mer trafik. Redan idag får de flesta mediesajter en stor del av sin läsning via sociala nätverk som Facebook.
Till saken hör att Facebook och Google båda konkurrerar med mediehusen om samma annonsbudgetar. Publicister som blir allt för beroende av Facebook eller Google riskerar därmed att än tydligare underordna sig internetjättarna i näringskedjan och vad gäller relationen med annonsörerna.