Hoppa till innehållet

Googles Sverigechef säger upp sig

Efter knappt två år som Sverigechef för Google säger Anders Berglund upp sig. "Vi hade inte samma agenda", säger han om sin forna arbetsgivare. 

Anders Berglund slutar som Sverigechef för Google.
Anders Berglund slutar som Sverigechef för Google.

Anders Berglund började som chef för Google i Sverige 2014. Innan dess arbetade han som försäljningsdirektör på mediehuset Schibsted.

”Det är klart det finns ett antal företag som jag känner och som jag har en dialog med, men jag har varit begränsad så länge jag har jobbat på Google. Nu kan jag börja titta på exakt vad jag ska göra härefter, säger Anders Berglund.

Bakom beslutet ligger en schism om lokalt kontra globalt styre hos sökjätten, säger han:

”Alla beslut som man vill göra själv på en liten marknad går inte alltid att genomföra i en stor organisation med globala strukturer. Jag skulle ha velat göra mer saker men ibland har man inte exakt samma agenda. Det är något som jag har funderat på ibland."

Anders Berglund har inte klart med någon ny arbetsgivare ännu.

”Det finns väldigt mycket man kan göra eftersom digitaliseringen slår igenom inom väldigt många branscher nu. Men ingenting är klart och vi får se vad som blir mitt nästa steg. Jag har inte bråttom.”

Skulle du kunna tänka dig att starta eget?

”Det är självklart ett alternativ. Det är klart jag har funderat på det. Sedan har jag också arbetat som chef i många stora företag och att göra det igen skulle också vara jättehäftigt på många sätt. Båda vägarna håller jag öppna just nu. Jag vill inte stänga någon dörr”, säger han.

Google har i Sverige både en utvecklingsorganisation och en försäljningsorganisation. Anders Berglunds huvuduppdrag har varit Googles försäljning av företagslösningar och annonsutrymme i Sverige.

Som Sverigechef är han nöjd över att ha gett svenska Google mer synlighet i den internationella organisationen. Han tar bland annat upp nylanserade Google for Entrepreneurs som ett exempel på det:

”Vi gör en massa saker nu som vi inte gjorde när jag kom in och det tycker jag är kul. Att man har bidragit med något konkret. Vi har ett betydligt tyngre kundfokus nu vilket jag har drivit väldigt hårt. Jag har även jobbat mycket med att positionera Sverige inom Google för att vi ska få göra många saker i vårt land”, säger han.

David Sneddon, affärsområdesansvarig för Google i Tyskland, kommer tillfälligt att ta över rollen som Sverigechef fram tills att en permanent ersättare hittats. 

Peter Friis, chef för Google i norra Europa skriver i en kommentar:

“Anders har varit en mycket uppskattad ledare och kollega och det är tråkigt att han lämnar Google. Jag vill tacka honom för att han framgångsrikt drivit utvecklingen av den svenska organisationen sedan han tillträdde och jag önskar honom all lycka till framöver och i hans nästa utmaning.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera