Hoppa till innehållet

Googles Sverigechef säger upp sig

Efter knappt två år som Sverigechef för Google säger Anders Berglund upp sig. "Vi hade inte samma agenda", säger han om sin forna arbetsgivare. 

Anders Berglund slutar som Sverigechef för Google.
Anders Berglund slutar som Sverigechef för Google.

Anders Berglund började som chef för Google i Sverige 2014. Innan dess arbetade han som försäljningsdirektör på mediehuset Schibsted.

”Det är klart det finns ett antal företag som jag känner och som jag har en dialog med, men jag har varit begränsad så länge jag har jobbat på Google. Nu kan jag börja titta på exakt vad jag ska göra härefter, säger Anders Berglund.

Bakom beslutet ligger en schism om lokalt kontra globalt styre hos sökjätten, säger han:

”Alla beslut som man vill göra själv på en liten marknad går inte alltid att genomföra i en stor organisation med globala strukturer. Jag skulle ha velat göra mer saker men ibland har man inte exakt samma agenda. Det är något som jag har funderat på ibland."

Anders Berglund har inte klart med någon ny arbetsgivare ännu.

”Det finns väldigt mycket man kan göra eftersom digitaliseringen slår igenom inom väldigt många branscher nu. Men ingenting är klart och vi får se vad som blir mitt nästa steg. Jag har inte bråttom.”

Skulle du kunna tänka dig att starta eget?

”Det är självklart ett alternativ. Det är klart jag har funderat på det. Sedan har jag också arbetat som chef i många stora företag och att göra det igen skulle också vara jättehäftigt på många sätt. Båda vägarna håller jag öppna just nu. Jag vill inte stänga någon dörr”, säger han.

Google har i Sverige både en utvecklingsorganisation och en försäljningsorganisation. Anders Berglunds huvuduppdrag har varit Googles försäljning av företagslösningar och annonsutrymme i Sverige.

Som Sverigechef är han nöjd över att ha gett svenska Google mer synlighet i den internationella organisationen. Han tar bland annat upp nylanserade Google for Entrepreneurs som ett exempel på det:

”Vi gör en massa saker nu som vi inte gjorde när jag kom in och det tycker jag är kul. Att man har bidragit med något konkret. Vi har ett betydligt tyngre kundfokus nu vilket jag har drivit väldigt hårt. Jag har även jobbat mycket med att positionera Sverige inom Google för att vi ska få göra många saker i vårt land”, säger han.

David Sneddon, affärsområdesansvarig för Google i Tyskland, kommer tillfälligt att ta över rollen som Sverigechef fram tills att en permanent ersättare hittats. 

Peter Friis, chef för Google i norra Europa skriver i en kommentar:

“Anders har varit en mycket uppskattad ledare och kollega och det är tråkigt att han lämnar Google. Jag vill tacka honom för att han framgångsrikt drivit utvecklingen av den svenska organisationen sedan han tillträdde och jag önskar honom all lycka till framöver och i hans nästa utmaning.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera