Hoppa till innehållet

Gopro-kamerornas intåg i operan 

Flera operahus har tagit stora kliv mot att digitalisera sina föreställningar. En utveckling som förstärker bilden av Operan som fysisk upplevelse, skriver Olle Lidbom.

Olle Lidbom bloggar om digitalisering och kultur på Di Digital.
Olle Lidbom bloggar om digitalisering och kultur på Di Digital.

Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom


Digitaliseringen har klivit in på operascenen. Inte minst när det gäller att kommunicera sina uppsättningar och visa att man uppfyller uppdraget. Där operahusen marknadsför sina uppsättningar med den vanliga mixen av sociala medier, webbplatser och video. Den sortens marknadskanaler är sedan länge självklara för alla ledande, europeiska operahus.

Flera har tagit steget längre och integrerat den digitala tekniken i sitt pedagogiska arbete. För många operahus med statligt eller offentligt stöd är det pedagogiska uppdraget minst lika viktigt som det konstnärliga. Att utbilda medborgare i de sköna konsterna är för många länder fortfarande en viktig del av ett demokratiskt samhällsbygge och här lägger man ut uppdraget på entreprenad till bland annat operor. Bildningen ska därefter sippra ut till folket med hjälp av operahusens pedagogiska program.

Ett exempel är italienska Teatro Sociale di Como som utvecklat flera program för olika åldersgrupper, som Opera Domani för 6-14 åringar, Opera Kids för 3-6-åringar, Opera It för de mellan 14-18 år och Opera Baby, en slags operans motsvarighet till babysim.

Varje program har en egen webbplats med anpassat innehåll som ska väcka intresset för opera. Programmet Opera Domani lanserades redan 1997 och riktar sig till skolungdomar. Redan lanseringsåret var deras webb fylld med libretto, körmusik och orkester-ljud, men har i takt med att tekniken utvecklats med mer ljud, video och bild. Programmen handlar inte bara om operans egna uppsättningar utan mångfald i musikvärlden, återvinning, språkfrågor och länders olika instrumenthistoria.

Franska Opéra de Dijon har tagit steget längre och monterat fast GoPro-kameror på flera av sina medarbetare.

Franska Opéra de Dijon har tagit steget längre och monterat fast GoPro-kameror på flera av sina medarbetare. Under särskilda klassföreställningar kan skolungdomar koppla upp sig mot operans plattform och se föreställningen från publikplats men även växla mellan GoPro-kamerorna på dirigenten, på en musikant, på en av sångarna och på några i scenpersonalen. Åskådaren kan växla mellan olika kameror i realtid och verkligen uppleva operan inifrån.

Det finns fler exempel från operavärlden men trenden är den samma: det handlar om att tillgängliggöra musiken och operakonsten för fler. Operan ska demokratiseras med hjälp av tekniska verktyg genom att öppnas upp och i viss mån lämna över kontrollen över upplevelsen till åskådaren.

Filosofen Walter Benjamin lär dock vrida sig i sin grav. Hans klassiska essä “Konstverket i reproduktionsåldern” från 1936 är en svidande kritik mot massproduktionen av konst, då framförallt foto och film. De var de första konstarterna som på allvar kunder massproduceras och Benjamin menade att med massproduktionen förlorade konsten sin autencitet. Enligt Benjamin är konstens första form den som uppstår i “här och nu”. Med kameror och digital överföring pågår operaföreställningen förvisso i nu:et - i hundratals klassrum samtidigt - men inte i en (1) fysisk plats.

Konstverket i reproduktionsåldern kom dessutom långt innan massdistributionen, en av de mest tydliga effekterna av digitaliseringen.

Benjamins text är fortfarande en milstolpe för estetiken. Varje konstvetare, estetstudent eller litteraturvetare ställs inför hans teorier och måste runda eller acceptera dem. Konstverket i reproduktionsåldern kom dessutom långt innan massdistributionen, en av de mest tydliga effekterna av digitaliseringen.

De europeiska operorna har sedan slutet av 1500-talet handlat om en fysisk här och nu-upplevelsen. Gopro-kamerornas intåg i operan ökar transparensen och tillgången, men förtydligar också att opera är en fysisk upplevelse. Alla digitala visningar av operan måste utgå från en originalföreställning och den förlorar inget värde på att massproduceras och massdistribueras. Den kan inte utkonkurreras av massproduktionen.

Tvärtom bygger den digitala utvecklingen operaföreställningen som exklusiv och åtråvärd. Och det är väl precis det som Teatro Sociale di Como och Opéra de Dijon insett

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera