Hoppa till innehållet

Gör köttfria hamburgare – tar in 600 miljoner kronor

Det innovativa matbolaget Impossible Foods gör "kött" av växter. Bill Gates tror stenhårt på bolaget, som nu tar in en större summa pengar för att expandera.

Foto: Impossible Foods
Foto: Impossible Foods

Impossible Foods har en namnkunnig skara i ägarledet. Såväl Microsoftgrundaren Bill Gates som Googles riskkapitalbolag och Hong Kong-miljardären Li Ka-shing har investerat i foodtechbolaget från Kalifornien.

Bolaget grundades 2011 av Stanford-professorn Patrick Brown och vill ersätta animaliska produkter med varor framtagna från växtriket. Syftet är att minska negativa hälso- och miljöeffekter som uppstår i samband med köttprodukt.

Impossible Foods hamburgare, komplett med "blod", görs med hjälp av ett protein som förekommer naturligt i både djur och växter och som gör kött rosa och ger det dess metalliska smak.

Läs även: 14 startups som vill förändra hur du äter

Enligt bolaget smakar, luktar och tillagas växt-hamburgarna likadant som vanliga hamburgare. 

I våras påbörjade Impossible Food bygget av sin första större fabrik i Kalifornien för att producera växtbaserat kött i större skala. Hamburgarna säljs redan i omkring 50 utvalda restauranger men bolaget vill öka antalet och även börja sälja till matkedjor. 

För att göra verklighet av sina expansionsplaner tar man nu in 75 miljoner dollar eller motsvarande drygt 600 miljoner kronor, i en runda som leds av det Singapore-baserade investmentbolaget Temasek. Bill Gates deltog i rundan och har därmed investerat i bolaget tre gånger. Dessutom deltog ven riskkapitalbolaget Khosla Ventures och Open Philanthrophy Project, som leds av Facebook-medgrundaren Dustin Moskovitz. Det skriver Techcrunch.

Totalt har Impossible Foods nu tagit in omkring 2,5 miljarder kronor i finansiering.

2015, innan bolagets "blodiga" burgare kommit ut på marknaden, ville Google köpa hela Impossible Foods för mellan 1,5 och 2,5 miljarder kronor enligt sajten Business Insider.

Men sökjätten fick nobben av grundaren och vd:n Patrick Brown eftersom han inte vill riskera att bolaget drivs av någon som tappar fokus på målsättningen: Att få ned konsumtionen av kött i världen.

"Vi har ingen avsikt att någonsin bli uppköpt av någon", sa Patrick Brown i samband med den uteblivna affären.

Läs även: Han vill få dig att äta labb-odlade köttbullar

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera