Hoppa till innehållet

Göteborgs Linkedin för life science tar in nytt kapital

Monocl har tagit fram en plattform för life science-branschen. Med närmare 100 bolagskunder tar bolaget nu in ytterligare 5 miljoner kronor med siktet inställt på USA:s östkust.

Björn Carlsson är vd och medgrundare av Monocl.
Björn Carlsson är vd och medgrundare av Monocl.Bild: Pressbild.

I november 2015 smyglanserade Monocl Software (NTL) sitt analysverktyg Monocl Ego som har hundratals miljoner relationer mellan personer, institutioner, och bolag inom life science.

Plattformen kan jämföras med Linkedin men har inte den sociala aspekten. I stället är den som verktyg för att hjälpa läkemedelsbolag och andra bolag att hitta rätt experter och bolag för samarbeten kring läkemedelsforskning, försäljning, marknadsföring och rekrytering inom life science.

På ett år har bolaget gått från tio kunder till närmare 100. Där ingår läkemedelsjättarna Pfizer och Novartis. Under bolagets första räkenskapsår, hamnade omsättningen på närmare 4 miljoner kronor, med hälften av försäljningen i sista kvartalet. I år väntar sig vd:n och medgrundaren Björn Carlsson att omsättningen kommer att hamna på drygt 10 Mkr.

Läs även: Monocl vill bli ett LinkedIn för life science – tar in 8 miljoner

Förutom experters och företags forskning och specialistområden innehåller Monocl Ego nu även information om finansiella transaktioner mellan experter och företag.

”Om du exempelvis arbetar för ett stort läkemedelsbolag och vill knyta upp en extern expert inom ett visst sjukdomsområde är det mycket fördelaktigt att i förväg veta om personen du har i åtanke har haft ett långt samarbete med dina största konkurrenter och hur kompensationsmodellen har sett ut. Då kanske du väljer att samarbeta med andra experter istället”, säger Björn Carlsson.

Bolaget tog in 8 Mkr i december 2015 och har nu tagit in ytterligare 5 Mkr av befintliga ägare.

”Jag har mandat att ta in upp till 8 miljoner, förutsatt att vi känner att de nya investerare delar vår vision och målsättning”, säger Björn Carlsson.

Totalt har Monocl tagit in drygt 20 Mkr i bidrag och investeringar, främst av svenska och utländska affärsänglar. Göteborgsbolaget Petter Eriksson, utvecklingschef på analysbolaget Recorded Future (NTL), sitter i Monocls styrelse och Recorded Futures vd Christopher Ahlberg är rådgivare till bolaget. 

Läs även: ”Så upptäckte vi en rysk hackare i USA:s valsystem” 

Nu hoppas Monocl kunna öka sin närvaro i USA.

”Om vi fortsätter att utvecklas i den takt vi gör nu kommer vi att så snart som möjligt etablera ett kontor på ostkusten”, säger Björn Carlsson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera