Hoppa till innehållet

Göteborgs Sportlala tar in nytt kapital

Medlemsklubben Sportlala tar in 5 miljoner kronor från befintliga ägare och Cebon group. Nu ska det digitala outletbolaget fokusera på expansion.

Göteborgs outletsajt Sportlala ska växa med nytt kapital.
Göteborgs outletsajt Sportlala ska växa med nytt kapital.Bild: Pressbild.

Sportlala (NTL) är en klubb som erbjuder sina medlemmar billigare sportkläder än vad som finns på sportbutikernas egna hemsidor. Sajten fungerar som en outletbutik där sportmärken och butiker kan sälja sina utgående produkter till ett billigare pris. Sedan starten 2015 har bolaget nu värvat 60 000 medlemmar. 

Under hösten 2015 tog bolaget in 6 miljoner kronor från bland andra Chalmers Ventures (NTL), det norska riskkapitalbolaget Milla Invest och Aggregate Media. Nu har bolaget tagit in ytterligare 5 Mkr. Förutom Chalmers och Milla Invest går även Cebon Groups nyskapade investmentbolag in som delägare. 

”Vi ville ha med en entreprenör som vet hur man bygger produktbolag. Här i Göteborg är det mer industri- och konsultbolag som är de stora entreprenörerna. Om man hör med ett konsultbolag så är deras resa väldigt annorlunda än vår resa. Stefan Rundeus och Magnus Clavegård är väldigt duktiga och de ställde relevanta frågor på våra möten”, säger Viktor Sellman, vd och medgrundare av Sportlala.

Läs även: Outlet för sportkläder tar in 6 miljoner i kapital 

I och med att utvecklingen av sajten har kommit långt ska bolaget nu fokusera på tillväxt med hjälp av det nya kapitalet. Planen är även att ta bolaget internationellt framöver. 

”Hälften av våra ordrar kommer från återkommande kunder så nu ska vi att öka medlemsantalet och expandera”, säger Viktor Sellman. 

I det sista kvartalet taktade vi en årsomsättning på 5 miljoner.

Bolaget hade en omsättning på 1,2 Mkr och en förlust på 1,5 Mkr under 2015. Enligt Viktor Sellman gör bolaget även en förlust för 2016 men vill inte gå in närmare på siffrorna för fjolåret. 

”I det sista kvartalet taktade vi en årsomsättning på 5 miljoner. Vi är väldigt nöjda med resultatet och så ska vi öka väldigt mycket i år när vi börjar marknadsföra oss ordentligt”, säger Viktor Sellman.

Sportlala har under fjolåret marknadsfört sig i Stockholms tunnelbana men i och med att bolagets egna kampanjer endast pågår i en vecka i taget har de nu byggt in ett automatiserat system för att marknadsföring online. 

Läs även: Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera