Annons
Raceones grundare Per Stridh, Marlene Sjöberg och Patrik Corneliusson.

Göteborgs tävlingsapp tar in 5 miljoner

Qlik tar täten inom smarta kartor SPONSRAT AV Qlik

Memphis Meats vd Uma Valeti (tv) talade på Sthlm Tech Fest i fjol.

Niklas Zennström, Bill Gates och Richard Branson backar hans labbodlade kött

Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Sven Carlsson.

28 miljardärer, H&M:s nya startup & Avito-topp till Northzone

Animas klocka visades upp i Malmö i början av året inför lanseringen. Foto: Fredrik Norrlid

Anima tar in 95 miljoner för sin smarta klocka – lanserar i USA

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Göteborgs tävlingsapp tar in 5 miljoner

Raceones grundare Per Stridh, Marlene Sjöberg och Patrik Corneliusson.
Raceones grundare Per Stridh, Marlene Sjöberg och Patrik Corneliusson. Foto: Raceone.
Fotbollsstjärnan Marlene Sjöbergs tävlingsapp Raceone har tidigare fått in Fishbrains Johan Attby och den tidigare MTG-chefen Rikard Steiber som investerare. Nu tar Göteborgsbolaget in ytterligare 5 miljoner kronor från befintliga ägare och Almi Invest.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under förra året deltog Raceone i Chalmers Ventures acceleratorprogram och i januari i fjol stängde man en investeringsrunda på 2,5 miljoner kronor. Då fick bolaget, med fotbollsspelaren Marlene Sjöberg som vd, in den förre MTG-chefen Rikard Steiber och Fishbrains grundare Johan Attby som rådgivare och delägare. 

Nu har bolaget tagit in ytterligare 5 Mkr av befintliga ägare, och Almi Invest, som går in med 2,2 Mkr. Bolaget har även Chalmers Ventures och Vätterleden Invest som delägare.

Läs även: Här är bolagen som surfar på träningsvågen 

Raceone är ett av många nya startupbolag som försöker rita om träningskartan i Sverige. Det är en social app för lopp som kopplar samman deltagare, familj och publik under löp- och cykeltävlingar. Bolaget har avtal med flera stora lopp, bland andra Cykelvasan, Midnattsloppet och Vätternrundan, men i jämförelse med förra året då bolaget satsade på enbart livetracking av lopp har Raceone nu breddat sig.

”Förra året satsade vi på livetracking. Det var det som begränsade oss förra året. Nu går vi även ut med resultat och att man kan följa deltagare via film vilket ger oss en helt annan marknad. Istället för att nå 20 procent av loppdeltagare så vill vi kunna nå 40 procent av dem”, säger Marlene Sjöberg.

Raceone har just skrivit avtal med tidtagningsbolaget Eq Timing, som är ett av Norges största med 600 000 loppdeltagare. Det öppnar upp för att lansera bredare på den norska marknaden.

Raceone var även ett av bolagen som var med och tävlade i Di Digial Startup Tour i fjol.

Läs även: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post