Hoppa till innehållet

Göteborgsbolaget Trine tar in 60 miljoner

Solenergiplattformen Trine tar in 60 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna finns Gullspång Invest och ett antal kända affärsänglar.

Trines team: Hanna Lindquist, Andreas Lehner, Sam Manaberi, Christian Genne, Christoffer Falsen.
Trines team: Hanna Lindquist, Andreas Lehner, Sam Manaberi, Christian Genne, Christoffer Falsen.Foto: Trine.

Göteborgsbolaget Trine (NTL) har utvecklat en digital plattform som låter privatpersoner låna ut pengar till solenergiprojekt, som kan förse byar i utvecklingsländer med ren elektricitet. Plattformen gör det enkelt för människor att bidra där det behövs som mest, samtidigt som deras investeringar ger avkastning. 

Trine har tidigare tagit in 5 miljoner kronor i finansiering från affärsänglar som Let's Deal-grundaren Alexander Hars (NTL). 

Läs även: Trine tar in kapital för att ge tredje världen solenergi 

Nu tar bolaget in 6 miljoner euro, närmare 60 Mkr, från bland annat Gullspång Invest, affärsänglarna Andrew Reicher, på Berkeley Energy Africa, Sorosh Tavakoli, grundare av Videoplaza, samt Lars Thunell. 

Lars Thunell (NTL) har tidigare varit vd för SEB och är nu toppchef inom Världsbanken. Utöver investeringen i Trine har han också investerat i techbolaget Manomotion (NTL).

”Vi har valt investerare som verkligen tror på oss och som ser potentialen i det vi gör. Gullspång är väldigt duktiga och har enormt tålamod. Lars (Thunell red. anm.) är även han otroligt duktig och har stor kunskap i området som vi jobbar inom”, säger vd:n och medgrundaren Sam Manaberi.

Gullspång invest har även investerat i det Stockholmsbaserade solenergibolaget Eneo Solution.

"Vi har funnit varandra i Trines vision och deras långsiktiga mål. De pratar inte om att starta ett stort företag de pratar om att utrota energifattigdomen. Det ligger precis i linje med det vi tror på", säger Magnus Brandberg, på Gullspång Invest.

Dessutom är solenergi något som Gullspång invest generellt tror starkt på.

"Det sker en revolution just nu när kostnaderna kommer ned snabbt. Vi ser att Kina och Indien stoppar byggen av kolkraftverk, inte av miljöskäl, utan för att det är billigare med solenergi", säger han. 

Läs även: 100 miljoner i projektpengar till ”Sveriges Solar City”

Pengarna ska användas till att öka kapaciteten i Östafrika med särskilt fokus på områden med dålig tillgång till elektricitet. Bland annat ska bolaget stärka sitt team i Nairobi, Kenya, för att få bra tillgång till information på plats.

Bolaget ska även investera i marknadsföring i Europa för att utöka sin kundbas som investerar via Trines plattform. 

”Vår största investerarbas sitter i Sverige och även om vi har kunder i hela Europa måste vi utöka den basen om vi ska kunna accelerera vårt arbete. Det finns 1,2 miljarder människor som saknar el i världen, vi har än så länge bara hjälpt 125 000”, säger Sam Manaberi.

Foto: Trine.

Enligt bolaget får 125 000 människor i år tillgång till el tack vare Trines projekt. Foto: Trine.

Trine omsatte i fjol knappt 3 Mkr och redovisade en förlust på 2,3 Mkr. Bolaget var ett av de tävlande under Di Digital Startup Tour i fjol. Tillsammans med Visiba Care och 1928 Diagnostics tog de sig till finalen i Göteborg. Anmälan till årets upplaga av Startup Tour är nu öppen

Trines vd Sam Manaberi ska även gästa Googles Open Mic i Almedalen onsdagen den 5 juli. För mer information om eventet läs här

Läs även: Så hittar du Di Digital i Almedalen 


Mer om Trine och Googles Open Mic i Almedalen i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera