Hoppa till innehållet

Gräsrötter skjuter till miljarder till svenska bolag

De stora finansieringsplattformarna har hjälpt svenska bolag att ta in flera miljarder kronor i crowdfunding de senaste åren. För att lyckas är det viktigt med en genomtänkt affärsidé och transparens, säger aktörerna i branschen.

Julia Reuszner, vd för Pepins, Jonas Björkman, vd för Tessin, och Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.
Julia Reuszner, vd för Pepins, Jonas Björkman, vd för Tessin, och Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.Foto: Kollage.

Plattformen Pepins (NTL) gjorde sin första emission i april 2016 och har sedan dess samlat in ungefär en halv miljard kronor till omkring 15 bolag. Julia Reuszner, vd för Pepins, berättar att man gör både riktade och öppna emissioner. 

”Vi arbetar främst med tillväxtbolag som har en bevisad affärsmodell”, säger hon. 

Enligt Julia Reuszner är gräsrotsfinansiering en bra väg att skaffa kapital om man som bolag vill få in en kombination av kapital, kunder och ambassadörer.

”Vi har flera exempel där delägarna också är eller blir kunder till företagen de investerar i. Och blir man kund blir man också en ambassadör för bolagets produkter.”

Det kan också vara lättare att ta in stora mängder kapital genom crowdfunding. 

”Om du ska ta in 20 miljoner kronor så finns det ett begränsat antal aktörer som du kan vända dig till, men om du delar upp de 20 miljonerna i poster om 500 kronor så finns det mycket större möjligheter att hitta kapital", säger hon.

Läs även: Ex-minister blir Pepins-ordförande – ska hjälpa mannen på gatan att investera 

Bolagen som reser kapital måste kunna förklara vilket problem de löser.

”Vi vill att man står för innovation och hållbarhet och att man tillför något nytt, dels för att det ska intressera investerarna och dels för att hållbarhet är en viktig faktor för oss", säger Julia Reuszner.

Plattformen Fundedbyme (NTL) har hjälpt 466 bolag att ta in 37 miljoner euro, motsvarande cirka 355 Mkr. Totalt har plattformen 85 000 medlemmar från 197 länder i sitt investerarnätverk.

”En av våra styrkor jämfört med våra konkurrenter är gränsöverskridande investeringar. Man kommer till oss för att man vill ha investerare från till exempel Asien för att sedan kunna växa genom investerarna på den marknaden", säger Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.

 I slutändan är det investeraren som avgör om värderingen är rätt och på det sättet blir det en självreglerande marknad.

För att lyckas med en crowdfunding-kampanj måste man som bolag ha en bra story och vara noga med sitt varumärke, enligt Lovisa Strömsholm.

”Men det är lika viktigt med en realistisk värdering på bolaget eller produkten. Vi ger ingen rådgivning, men en för hög värdering gör att man kan få svårt att stänga sin finansieringsrunda. I slutändan är det investeraren som avgör om värderingen är rätt och på det sättet blir det en självreglerande marknad.”

Tessin (NTL) är en finansieringstjänst för fastighetsbolag som vill skaffa kapital utan att gå vägen via den traditionella finansbranschen och för den som vill placera sitt kapital direkt i fastigheter utan avgiftsstrukturer och mellanhänder. 

”Den här typen av affärer har alltid gjorts, men i mindre och mer slutna kretsar. Det vi vill göra är att lyfta dessa affärer till ytan. Vår kompetens ligger också i att matcha rätt investerare till ett specifikt projekt”, säger Jonas Björkman, vd för Tessin. 

Hittills har man hjälpt 42 fastighetsbolag att få in en halv miljard kronor. Jonas Björkman säger att det går relativt snabbt att stänga en investeringsrunda. 

”Just nu har vi ett snitt på två dagar, men det finns exempel där vi har fyllt upp projekt på 15-20 miljoner kronor på ett par timmar”, säger han.

Läs även: Tessin slår crowd-rekord – planerar nordisk expansion 

Att det går snabbt förklaras delvis med att det finns ett stort intresse för fastigheter, men också med att fastighetsägare kan behöva pengar snabbt.

”Det finns fastighetsägare som till exempel är inne i en budgivningsprocess på mark och då måste vi kunna stänga en runda snabbt för att vara relevanta på marknaden”, säger Jonas Björkman. 

I de flesta projekt som Tessin drar in pengar till är minsta insatsen 50 000 kronor per investerare. 

”Vi har en relativt kort löptid och i de flesta fall ligger återbetalningstiden på mellan 12 och 24 månader. Det är viktigt att det finns en tydlig exit för investeraren om man ska kunna attrahera kapital och hjälpa bolag att resa pengar."

Läs även: Problembolagen som tynger Toborrow 

Jonas Björkmans bästa tips till bolag som ska ta in kapital genom crowdfunding är att förmedla en helhetsbild till investeraren. 

”Man måste ha tänkt igenom konceptet och det får inte finnas lösa trådar. Hur ser marknaden ut, har man byggt bostäder i området och kan man sälja projektet redan på ritning? Det är frågor man måste kunna svara på”, säger han. 

Det är viktigt att det finns en tydlig exit för investeraren om man ska kunna attrahera kapital och hjälpa bolag att resa pengar.

Han säger också att det allt mer transparenta samhället också kräver att den som ska ta in pengar måste visa upp sig och bygga ett förtroende. 

”Traditionellt har den som sökt kapital kunnat vara mer anonym, men nu måste man vara beredd att visa upp vem man är och vad man gjort tidigare. Det handlar om att bygga förtroende.”

Pepins erbjuder också handel i aktien efter att emissionerna avslutats. Som exempel nämner Julia Reuszner Alvestaglass, som reste 17 miljoner kronor genom Pepins plattform för ett år sedan. 

”I dagarna öppnade vi upp för handel för fjärde gången och de 900 investerarna kunde sälja vidare sin investering. Kursen hade då gått upp med 100 procent”, säger hon. 


Läs även: ”Crowdfunding har fortfarande mycket att bevisa”
Foto: Amanda Lindholm.

Crowdfunding funkar bra när det är högkonjunktur. Men att oerfarna investerare ska ta rollen som företagsanalytiker är risky business, skriver Di Digitals Mimi Billing.


Mer på ämnet i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/trump-kritik-crowd-miljarderochgratisbokforingatalla

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera