Hoppa till innehållet

Grattis, tech-Sverige! Miljardrekord i startupsektorn

Den svenska techsektorn är på väg mot ett rekordår med 12,3 miljarder kronor i investeringar hittills. Detta enligt siffror från Nordic Tech List.

Di Digitals databas Nordic Tech List kartlägger kapitalet och personerna i den nordiska techsektorn.
Di Digitals databas Nordic Tech List kartlägger kapitalet och personerna i den nordiska techsektorn.

Totalt har svenska techbolag tagit in 12,3 miljarder kronor hittills i år, enligt nordictechlist.com.

Det är redan nu högre än fjolårets totalsumma på 9,4 miljarder kronor som framkommer i Industrifondens sammanställning av investeringsåret 2015.

Foto:

En tydlig orsak till rekordåret är musiktjänsten Spotify (NTL), som i våras tog in 8,3 miljarder kronor i lånefinansiering.

Men även frånsett Spotifys kapitalrundor i år och i fjol kan 2016 innebära ett rekord i techinvesteringar. Hittills i år har sektorn samlat in 4 miljarder i investeringar, att jämföra med 5,3 miljarder kronor för helåret i fjol.

Samtidigt har antalet finansieringsrundor ökat kraftigt, från 175 under hela fjolåret till 335 hittills i år.

Det är inte bara Spotify som tagit in rejält med nytt kapital under 2016, ett år som hittills kännetecknats av en rad storinvesteringar i sektorn.

Några av de som toppar listan är mobilreklambyrån Widespace (NTL) och Universal Avenue (NTL), som låter företag få tillgång till en lokal säljkår på efterfrågan.

Foto:

Frånsett jätteaffären i Spotify är fintech alltjämt den populäraste sektorn, med större investeringar i lånetjänsten Lendify (NTL) och privatekonomiappen Tink (NTL) under året. Finansuppstickarna har sammanlagt tagit in 860 miljoner kronor under året.

Samtidigt har e-hälsosektorn seglat upp som tvåa med 611 Mkr i investeringar hittills. Dit hör hälsoappen Lifesum (NTL) och blodtestbolaget Werlabs (NTL).

Läs mer: Techstjärnor investerar i blodtestbolag

Techsektorns affärsänglar gör ett tydligt avtryck i statistiken.

En av de tyngre investerarna som har medverkat i större sammanhang, alltså rundor på över 1 miljon euro, är Collector-grundaren Lena Apler (NTL). Hon ska ha investerat mellan 30 och 40 Mkr i techbolag under 2016.

Läs mer: Springfield nästa för superängeln Lena Apler

Bland Lena Aplers investeringar finns sparappen Dreams pensionsappen Kollektiva och aktieappen Sigmastocks.

Foto:

Avitogrundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), som tillsammans investerat i sju svenska startupbolag bara i år. Bland annat har de investerat  i hälsotestföretaget Werlabs.

”Jonas och Filip på Avito är ett jättebra exempel på entreprenörer som har sålt sitt bolag och som numera är ganska aktiva investerare”, säger Marta Sjögren på riskkapitalbolaget Northzone (NTL), som till exempel investerade tidigt i Spotify.

Den ökade tillgången på ängelkapital i tidigare finansieringsrundor innebär att Northzone kliver upp i näringskedjan, enligt Marta Sjögren (NTL).

”I och med att såddkapital finns tillgängligt från andra aktörer tror vi att vår affär kommer att se väldigt stark ut hos bolag som har tagit in upp till 30 miljoner kronor, vuxit till en viss nivå och behöver ta in 50 till 100 miljoner kronor”, säger hon.

Det totala antalet investeringsrundor uppgår till 331 stycken, varav 219 gjorts i Stockholmsbolag. 34 investeringar har gjorts i bolag i Malmö och Lund, 36 i Göteborg och Borås och 42 i övriga svenska städer.

Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man

Artikeln bygger på data från nordictechlist.com, Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. Ta del av hela rapporten här.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera