Hoppa till innehållet

Gravidappen Naturalcycles ska ta in 50 miljoner

Fertilitetsmätaren Naturalcycles lämnar bakslagen därhän och siktar på att dubbla omsättningen under 2016. Till sommaren ska bolaget ha tagit in 50 miljoner kronor för att expandera i USA.

Den tidigare forskaren Elina Berglund Schewitzl grundade Naturalcycles tillsammans med sin man.
Den tidigare forskaren Elina Berglund Schewitzl grundade Naturalcycles tillsammans med sin man.Foto: Sven Carlsson

Två tråkiga besked nådde Naturalcycles under sista kvartalet 2015.

Både Reklamombudsmannen och Läkemedelsverket vände sig mot att appen, vars användare håller koll på sin fertilitet genom att mäta sin magtemperatur, marknadsfördes som preventivmedel.

Trots det nådde sajten sitt försäljningsmål om 2 miljoner dollar, eller 17 miljoner kronor, på helåret.

Läs mer: Gravidappen Naturalcycles fälls för missvisande reklam

”Vi växte faktiskt snabbare än vad vi hade prognosticerat, men de sista månaderna gick det något sämre”, säger Naturalcycles teknikchef och medgrundare Elina Berglund Scherwitzl.

Under 2016 vill Naturalcycles fördubbla sin försäljning och stänga en tredje finansieringsrunda. Bolaget pratar med både amerikanska och svenska investerare och siktar enligt uppgift till Di Digital på att ta in omkring 50 miljoner kronor.

”Syftet med att ta in pengarna kommer främst att vara att expandera globalt. USA är en stor marknad där det krävs stora resurser”, säger Elina Berglund Scherwitzl.

Redan i dag är USA bolagets andra största marknad efter Sverige. Naturalcycles har användare i totalt 161 länder.

Tidigare har Naturalcycles tagit in totalt 17 miljoner kronor i kapital från bland andra bloggaren Isabella Löwengrip, Stardoll-grundaren Mattias Miksche, danska Sunstone Capital och tyska E Ventures.

I dag är Naturalcycles i kontakt med Läkemedelsverket och hoppas att få samma klassificeringsgrad som till exempel kondomer. Bolaget för även en dialog med amerikanska FDA för det fall myndigheten skulle bestämma sig för att reglera appar som används som preventivmedel.

”Vi vill ändå skaffa alla stämplar vi kan få. Om de bestämmer sig för att reglera vår marknad vill vi undvika att samma sak händer där som i Sverige”, säger Elina Berglund Scherwitzl.

En förebild för Naturalcycles är 23andme, ett bolag som hanterar genetiktester genom brevlådan med stöd från bland andra Google Ventures.

Läs mer: Hon vill revolutionera läkemedelsbranschen med vårt DNA

”FDA stängde ner dem helt, och nu är de tillbaka igen. De är lite av vår idol.”

Om någon som har snuddat på ett Nobelpris behöver förebilder, alltså.

Som forskare vid partikelacceleratorn Cern i Schweiz deltog Naturalcycles-grundaren i experimenten som ledde till Higgs-Boson-partikelns upptäckt. Nobelkommittén omnämnde experimenten i sin motivering men delade ut själva priset till teoretikerna som förutspådde upptäckten.

”Jag lämnade Cern precis innan Nobelpriset tillkännagavs, men vi kände nog att det var på gång”, säger Elina Berglund Schewitzl.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera