Hoppa till innehållet

Gretas vd: ” Vi vill förändra hur internet funkar”

Greta, med vd Anna Ottosson i spetsen, är ett av Stockholms hetaste startupbolag. Med en rad tunga investerare i ryggen vill bolaget använda sin teknik för att göra internet snabbare.

Gretas vd Anna Ottosson på startupbolagets Stockholmskontor.
Gretas vd Anna Ottosson på startupbolagets Stockholmskontor.Foto: Jesper Frisk

Från Netflix i Nigeria till Facebook i Indien. Världens nätjättar brottas med utmaningen att leverera stora mängder innehåll via dåliga uppkopplingar. Försök pågår med att lösa problemet genom allt från filkompression till alternativa tjänster som Facebook Zero, med begränsat innehållet för användare i utvecklingsländer.

Svenska Greta har valt en annan väg.

I stället för att förändra innehållet vill Greta (NTL) lösa problemet med långa laddtider genom att låta användare dela data med varandra lokalt. Bolagets medgrundare och vd Anna Ottossons mål är att få världens nätjättar att komplettera sina befintliga CDN-lösningar (Content Delivery Network) med Gretas peer-to-peer teknik.

Läs mer: Tunga investerare bakom svenskt doldisbolag

”Vår teknik bygger på att användare i samma område, som tar del av samma innehåll samtidigt, skapar ett decentraliserat nätverk för att dela filer mellan varandra. Det innebär att exempelvis en streamingsajt bara behöver skicka en sportsändning till 20 procent av tittarna medan resterande 80 procent distribueras direkt mellan slutanvändarna, vilket minskar risken för överbelastade servrar”, säger Anna Ottosson, som grundade bolaget tillsammans med Dennis Mårtensson och Victor Ginsburg.

Trots att bolaget befinner sig i ett tidigt skede har flera tunga investerare fått upp ögonen för deras teknik.

Greta lanserade en stängd betaversion under 2015 och den används idag av utvalda aktörer, bland annat ett projekt framtaget av mediejätten NBC.

Trots att bolaget befinner sig i ett tidigt skede har flera tunga investerare fått upp ögonen för deras teknik. Så sent som i somras tog bolaget in drygt 9 miljoner kronor från bland annat Berlin-baserade Blue Yard Capital och Sophia Bendz (NTL) på riskkapitalbolaget Atomico (NTL).

Andra välkända techprofiler som valt att backa Greta är affärsängeln Jeremy Yap (NTL), som även investerat i Mapillary, Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius (NTL) och TAT-grundaren Hampus Jakobsson (NTL).

Läs mer: Här är Onlinepizza-grundarens nya nordiska ängelnätverk

Enligt Anna Ottosson är Gretas tjänst inte helt lätt för alla investerare att förstå sig på.

”Att som startup gå in och vilja göra något helt nytt i en bransch är utmanande och vår lösning är inte lik någon annans. Därför har vi brottats med att hitta den där tio ord långa pitchen som förklarar vad vi gör”, säger hon.

Gretas teknik är baserad på webbstandarden webRTC och består av ett skript som känner av hur innehåll mest effektivt bör distribueras, antingen via Gretas peer-to-peer-nätverk eller via ett bolags servrar och CDN-leverantörer. I de fall det innebär en bättre upplevelse för slutanvändaren skapas lokala peer-to-peer-nätverk mellan användare där innehåll delas, en lösning inte helt olik den klassiska fildelningstjänsten Bittorrent.

Den dag du har flest aktiva användare på sajten så kan du slå rekord i snabba laddtider.

Tekniken kan framför allt minska de belastningsproblem som uppstår då många vill åt samma innehåll samtidigt, som hos en e-handlare under shoppinghelgen Black Friday eller under ett livestreamat sportevenemang.

Foto:

Anna Ottossons Greta har redan lockat till sig flera profilerade investerare. Foto: Jesper Frisk

”Generellt är det vid de tillfällen då många vill ta del av innehåll som som det faktiskt går som sämst för en sajt. Med Greta vänder vi på det sambandet. Den dag du har flest aktiva användare på sajten så kan du slå rekord i snabba laddtider”, säger Anna Ottosson.

Problemet med överbelastning och långa ladddtider har ökat, inte minst i takt med att nättjänster och videostreaming slagit igenom på marknader med bristande nätinfrastruktur.

I år har Netflix gått in i samtliga 54 afrikanska länder, vilket tvingat bolaget att börja utveckla en ny tjänst för datakomprimering. Även den betydligt mer etablerade nigerianska streamingjätten iRoko TV, där svenska Kinnevik (NTL) är en av investerarna, har samma problem och har därför gått tillbaka mot traditionell nedladdningsteknik.

Sitter du i Nairobi och laddar ner data via en hemsida så kommer innehållet troligen skickas via en serverhall i Europa.

”Sitter du i Nairobi och laddar ner data via en hemsida så kommer innehållet troligen skickas via en serverhall i Europa. Med en tjänst som Gretas kan du istället ladda få innehållet från din granne två kilometer bort”, säger Anna Ottosson, som själv har en bakgrund på MTG (NTL) där hon bland annat arbetat med att förhandla innehållsrättigheter.

Läs mer: Netflix-topp tar plats i Spotifys styrelse

”Jag vet hur mycket pengar bolag lägger på rättigheter för till exempel tv- och musikinnehåll, och hur föråldrad streamingteknik hämmar branschen”, säger hon.

I samband med investeringen tidigare i år har Greta vuxit och rekryterat två nya utvecklare för att komplettera teamet. De utvecklare som nu tar plats på Greta är Annie Thorell från Wrapp och Lovis Dahl från Fishbrain.

”Vi är otroligt glada över  de här rekryteringarna, både Annie och Lovis är duktiga utvecklare som dessutom har tidigare startup-erfarenhet. Vi vill anställa människor som inte bara är duktiga på vad de gör, utan dessutom vågar tänka nytt och som delar våra värderingar som bolag”, säger Anna Ottosson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera