Hoppa till innehållet

Grundaren: Så ska Truecaller bli lönsamt

Truecaller har 250 miljoner användare men tjänar knappt några pengar. Fram till nu. I dag lanserar bolaget den reklamtjänst som ska slå på intäktskranen.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

Reklam anpassad efter den som ringer. Det är Truecallers huvudspår när bolaget efter sju år ska ställa om till lönsamhet. 

”Vi kommer att visa annonser exakt när det är relevant för användaren. När till exempel Uber ringer dig kan du få reklam för ett taxibolag som kanske är billigare”, säger Alan Mamedi. 

Stockholmsbolaget Truecaller slår i dag ihop sina två appar: nummerupplysningstjänsten Truecaller och samtalsappen Truedialer. För bolaget innebär det en rejäl satsning på att bli världens största app för telefonsamtal. Den nya appen kommer att innehålla funktioner som möjligheten att se om en person är upptagen i telefon och en samtalslista som visar namnet på alla som ringt även om användaren inte har deras nummer.

”Det vi gör är att vi tar de viktigaste delarna som finns i chat-världen och för in dem i telefonappen. Det kommer att bli den ultimata appen som kan ersätta dagens telefonapp”, säger Alan Mamedi, medgrundare och vd för Truecaller.

Den nya modellen öppnar också för riktad reklam. En person som ringer och beställer mat från en thairestaurang kan samtidigt få reklam för en annan restaurang. 

Upplever inte användarna det som irriterande?

”Det fina är att den här typen av inriktning är att det kommer att vara väldigt relevant för användarna. Informationen finns tillgänglig precis när du behöver den”.

Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam i Indien som är Truecallers största marknad.

Truecaller grundades i Stockholm 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Bolaget har haft stark användartillväxt sedan starten men även stigande förlustsiffror. 2014 blev resultatet minus 84 miljoner kronor.

Vad förlusten landade på 2015 vill Alan Mamedi inte avslöja.

”2015 var ett år då vi satsade mycket på att investera i bolaget. Nu 2016 är det intäktsplanen som vi ska exekvera på. Vi ska ha ett positivt kassaflöde i slutet av året”, säger Alan Mamedi.

Truecaller minskade i höstas antalet medarbetare från runt 100 till 80 personer. Enligt Alan Mamedi berodde det just på att man tog beslutet att slå ihop apparna, och att man slutade utveckla för några gamla plattformar.

”Som vi ser det på det är det ett naturligt skede. Vi slutade utveckla för plattformar som inte längre växte och minskade då personalen”, säger han.

Som det ser ut nu kommer det inte att finnas något behov av att ta in kapital.

Truecaller har tagit in runt 650 miljoner kronor i finansiering från investerare som Sequoia och Atomico. I fjol rapporterade nyhetssajten Techcrunch att Truecaller var ute och sökte ytterligare 850 miljoner kronor i kapital. Men sedan dess har inget hörts.

”Vi reste ganska mycket pengar i slutet av 2014 (430 miljoner) och har inte riktigt varit i behov av att ta in mer. Men man kollar alltid på marknaden. Det viktigaste för oss är att ha möjligheten att säga nej”, säger Alan Mamedi. 

Tror du att ni kommer att behöva ta in pengar någon gång igen?

”Som det ser ut nu kommer det inte att finnas något behov av att ta in kapital. Vi kommer att vara kassaflödespositiva ganska snart. Sen kan det vara så att vi vill skala upp på ett sätt som kan kräva mer kapital någon gång.”

Truecaller växer just nu med ungefär 300 000 nya användare om dagen. Det innebär att bolaget har runt 250 miljoner användare. Tillväxten kan också få ytterligare fart under 2016. Eftersom ambitionen är att Truecaller ska ersätta den vanliga telefonappen är de nu i förhandlingar med både mobiltelefontillverkare och operatörer. Planen är att de förinstallera Truecallers app istället för den vanliga telefonappen.  

”Vi har operatörer och OEM-bolag som vi diskuterar med. Det kommer att komma en hel del i år. Det ger såklart ökad användartillväxt vilket i sin tur leder till intäktstillväxt”.

Mer om Truecallers intäktsplaner i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-borsfest-sxsw-e-sportochtruecallersintaktsplaner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera