Hoppa till innehållet

Grundarparet säljer sin dejtingapp – blir miljardärer

Svensk-kinesiska dejtingappen Tantan köps upp i en affär värd sex miljarder kronor. Bolaget grundades av Yu Wang, som växte upp i Rinkeby och Tensta, och Sophia Pan.

Tantans svensk-kinesiska grundarpar: Sophia Pan, operativ chef, och Yu Wang, vd.
Tantans svensk-kinesiska grundarpar: Sophia Pan, operativ chef, och Yu Wang, vd.Foto: Pressbild

Dejtingappen Tantan har gjort succé i Kina. Nu köps bolaget upp av den kinesiska sociala medier-koncernen Momo i en affär värd 735 miljoner dollar - motsvarande 6 miljarder kronor. Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget. Budet har accepterats av majoritetsägarna.

Värderingen har därmed stigit när tre gånger sedan 2017.

Försäljningen är jackpot för Yu Wang och Sophia Pan, det svensk-kinesiska grundarpar som står bakom bolaget. De ägde i fjol cirka 17 procent av bolaget, enligt uppgifter till Di Digital, vilket skulle innebära att de kammar hem cirka en miljard kronor på affären.

”Förvärvet är ett avgörande strategisk uppgradering för att täcka en större bredd av användarområden och behov”, säger vd:n Yu Wang i ett uttalande.

”Vi känner oss mycket trygga med vår framtida utveckling”, tillägger han.

Läs mer: Här är svenskarna som kan bli miljardärer på tech 

Övriga delägare i Tantan är bland annat den kinesiska streamingjätten YY, Honkong-baserade Genesis Capital och techkoncernen Alibaba. Även ryska miljardären Jurij Milners riskkapitalbolag DST Global, som investerat i Klarna, Facebook och Spotify, är delägare.

Bland delägarna fanns också den svenska investeraren Henrik Byström, tidigare Asienchef på Exportrådet, som i fjol oväntat gick bort.

Tantans vd Yu Wang har kinesiska föräldrar, men är uppvuxen i Stockholmsförorterna Rinkeby och Tensta. Han studerade vid KTH i Stockholm och mötte där sin medgrundare och sedermera fru Sophia Pan, operativ chef på Tantan.

Sophia Pan är född och uppvuxen i Kina, men kom till Sverige för att studera finans vid Handelshögskolan och juridik vid Stockholms universitet.

För ett par år sedan förklarade Yu Wang idén bakom ”Tinder-kopian” på följande vis på forumet Reddit

”Unga kineser är ganska olika tonåringar i väst (...) De har inte offline-kanaler för att träffa folk såsom klubbar, barer eller hobbyorganisationer. Online-alternativen är antingen för giftermålsorienterade eller för fokuserade på sex, vilket är mycket mer stigmatiserat i Kina än i väst.”

”Det här är problemet vi försökte lösa.”

Läs mer: Techgiganten Alibaba gör hemlig investering i deras dejtingapp 

I april 2017 tog det svenskgrundade kinesiska bolaget Tantan in en halv miljard kronor från tunga investerare. I samband med affären värderades dejtingappen till 2,2 miljarder kronor.

I slutet av 2017 hade Tantan 19,7 miljoner månatligt aktiva användare. 6,3 miljoner använde då appen varje dag.

Läs mer:

Hela listan – de kan bli miljardärer på tech 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera