Hoppa till innehållet

Guldregn över konstsajten Desenios grundare – säljer av halva bolaget

Helena och Martin Blomqvist, grundarna bakom konstsajten Desenio, säljer halva bolaget till riskkapitalbolaget Verdane. Bolaget värderas till 250 miljoner kronor, enligt uppgift till Di Digital.

Helena och Martin Blomqvist, grundarna bakom konstsajten Desenio, säljer halva sitt innehav till Verdane. Foto: Desenio.
Helena och Martin Blomqvist, grundarna bakom konstsajten Desenio, säljer halva sitt innehav till Verdane. Foto: Desenio.

Desenio säljer tavlor och posters på nätet och omsatte 90 miljoner kronor förra året. Nu säljer e-handelssajtens grundare Martin och Helena Blomqvist 50 procent av aktierna till riskkapitalbolaget Verdane Capital (NTL), rapporterar Breakit. De finansiella detaljerna är hemliga. Men affären värderar bolaget till 250 miljoner kronor, enligt en källa till Di Digital. Ägarna delar därmed på cirka 125 Mkr. 

Försäljningen ska ha gjorts för att hjälpa Desenio till att bli ett stort globalt företag. Förväntningarna är stora på bolaget, även från Verdanes håll.

“Nu köper vi 50 procent men vi planerar att investera mer längre fram för att hjälpa företaget växa och eventuellt göra något tillägsförvärv. Martin och Helena har gjort ett fantastiskt jobb och nu ska vi ta verksamheten till nästa nivå”, säger Henrik Aspén på Verdane.

Läs även: Efter förseningen: Artfinder tar in 19 miljoner – satsar på AI 

Vid sidan av Verdane bekräftar Martin och Helena Blomqvist att även entreprenören Jacob Tolleryd kliver ombord som minoritetsägare.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera