Hoppa till innehållet

Gustaf Alströmer lämnar Airbnb för Y Combinator

Efter fyra år som tillväxtchef på Airbnb blir svensken Gustaf Alströmer partner på heltid i den prestigefyllda acceleratorn Y Combinator.

Gustaf Alströmer flyttade till Silicon Valley för tio år sedan och har slutit cirkeln med att vara tillbaka där han började – på acceleratorn Y Combinator som han själv deltog i 2007.
Gustaf Alströmer flyttade till Silicon Valley för tio år sedan och har slutit cirkeln med att vara tillbaka där han började – på acceleratorn Y Combinator som han själv deltog i 2007.Bild: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) Det är morgon och i princip tomt i Y Combinators lokaler i Mountain View, Kalifornien. Om några timmar kommer den stora salen att fyllas med några av de 130 startupbolagen som ingår i den här omgången av acceleratorprogrammet. 

Gustaf Alströmer tillträdde sin nya tjänst som partner när programmet drog igång för ett par veckor sedan. Han var själv med i Y Combinator för tio år sedan, vilket var starten på hans egen Silicon Valley-resa. Cirkeln är sluten.

Under de tio åren har han deltagit i Y Combinators alumniverksamhet och säger att acceleratorns kultur har bevarats, men att mycket annat har ändrats.

”Det vi jobbar mycket med är hur vi kan skala upp Y Combinator för att sprida innovation i världen. Sedan har själva programmet breddats mycket också, med större bolag som tar sig an globala problem som energi och jobb”, säger Gustaf Alströmer.  

Han menar att han egentligen inte hade några planer på att lämna Airbnb, men efter en omgång som gästande partner på Y Combinator under våren kunde han inte tacka nej till möjligheten att göra det på heltid.

”Det känns jättespännande. Som att jag tittar upp för första gången på fyra år och ser en massa annat som inte bara har med tillväxt att göra”, säger Gustaf Alströmer.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

Gustaf Alströmer står i den stora salen i Y Combinators lokaler i Mountain View, Kalifornien. Bolagen som är med i acceleratorprogrammet sitter inte här och jobbar på heltid, men varje tisdag och torsdag samlas de i olika grupper för att jobba ihop, ha en gemensam middag och träffa sina mentorer. 

Läs också: Svensk Silicon Valley-profil blir partner i Y Combinator 

Under de senaste tio åren har han jobbat med och sålt den startup han deltog med i Y Combinator, jobbat på walkie talkie-bolaget Voxer och sedan på Airbnb.

”Vi var tre i tillväxtteamet på Airbnb när jag började. När jag lämnade nu var vi 150 personer”, säger Gustaf Alströmer.

Han säger att Airbnb var som ett nytt bolag för varje år han jobbade där för att det växte så snabbt. 

”Airbnb har en fantastisk kultur och det var svårt att lämna, men jag lämnade över tillväxtdelen i trygga händer”, säger han.

I sin nya roll som partner på Y Combinator har han, tillsammans med en av sina tio kollegor, bland annat ansvar för en grupp med 25 bolag. Det innebär att han är mentor och tillgänglig för så kallade ”office hours”, där entreprenörerna kan boka tid varje vecka för att få råd och stöd. 

Programmet går av stapeln två gånger om året, i tre månader, och utöver det är det två andra perioder som är intensiva på Y Combinator – nämligen när alla ansökningar ska läsas.

Läs också: Getaccept efter Y Combinator: ”Det är högt tryck från investerare” 

Till förra omgången sökte över 7 000 startups. Av dem kom runt 300 bolag till intervju och strax över 100 fick en plats. 50 procent av bolagen kom från andra länder än USA, främst från Kanada, Europa och Indien, men också från Sydafrika och Sydamerika.

Y Combinator investerar 120 000 dollar i varje bolag, motsvarande drygt en miljon svenska kronor, för 7 procent i ägarandel. Enligt acceleratorn är bolagen i dess portfolio värda runt 80 miljarder dollar. Några av de mer kända är Airbnb, Dropbox och Stripe.

Gustaf Alströmer säger att det kommer in en hel del ansökningar från svenska bolag och uppmanar dem att fortsätta försöka. Totalt har fem svenskar bolag deltagit i Y Combinator sedan det startade 2005.

”Det viktigaste är att man bygger något som folk vill ha, men utöver det är det svårt för att oss utvärdera idéer på ett tidigt stadium. Det handlar mer om att värdera grundarna och det blir ofta ganska tydligt hur fokuserade de är på att genomföra idén”, säger Gustaf Alströmer.

Läs också: ”Det känns lite som i serien Silicon Valley” – Y Combinator från insidan 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera