Mobilspelet Pokémon Go har seglat upp som ett av världens mest nedladdade mobilspel den senaste veckan. Under lördagen släpptes det även officiellt i Sverige. Men spelet har kämpat mot återkommande driftstörningar sedan lanseringen.
Problemen beror sannolikt till stor del på spelets populäritet, och att servrarna helt enkelt inte klarade av trycket när miljoner människor världen över försökte spela samtidigt.
Men nu hävdar även en hackargrupp att det handlar om återkommande överbelastningsattacker som riktats mot spelservrarna.
Hackargruppen, som kallar sig för Ourmine, uppger att det var den som riktade attackerna mot Pokémon Gos servrar, vilket gjorde att användare fick svårt att logga in och spela, rapporterar Techcrunch.
I ett inlägg på sin sajt skriver gruppen:
”Ingen kommer att kunna spela det här spelet tills dess att Pokémon Go kontaktar oss, så att vi kan lära dem hur man skyddar det!”
Gruppen Ourmine har på senare tid skapat rubriker genom att hacka flera tech-profilers Twitterkonton. De senaste veckorna har gruppen bland annat tagit över Google-vd:n Sundar Pichais och Twitter-vd:n Jack Dorseys konton, för att där annonsera sina “säkerhetstjänster”.
Gruppen insisterar på att syftet med attackerna är att främja högre säkerhet på nätet. Även om det är en möjlighet, är Ourmine knappast att betrakta som en hjälporganisation. Gruppen tar allt mellan 250 och 40 000 kronor för sina “säkerhetstjänster”.
Vem tjänar pengar på Pokemon Go? Mer om årets mobilfluga i Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/pokemon-feberochnarrative-kollaps
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns påTwitter, Facebook och givetvis även på mejl.