Hoppa till innehållet

Lista: De hajpade internetbolagen som knappt drar in en krona

De är omtalade och älskade av såväl kunder som investerare. Men de tjänar inga pengar. Här är de mest hajpade internetbolagen i Sverige som tjänar mindre än en pizzeria.

Framgångsrika utan att tjäna pengar. Här är de hetaste internetbolagen som omsätter mindre än en pizzeria.
Framgångsrika utan att tjäna pengar. Här är de hetaste internetbolagen som omsätter mindre än en pizzeria.

tictail

Carl Waldekranz, vd och medgrundare av Tictail. Foto: Oskar Omne

1. Tictail

  • Intäkter 2014 (halvår): 794 000 kronor.
  • Resultat: -6,4 Mkr.
  • Grundat: 2012.
  • Investerat kapital: 85 Mkr.
  • Investerare: Creandum, Balderton, Thrive Capital, Red Swan Ventures, Project A Ventures, Red Swan Ventures, Klaus Hommels, Gustav Söderström, Fredrik Nylander. 

Tictail har utvecklat en plattform som gör det enkelt för vem som helst att på några minuter sätta upp en egen ehandel. I bolagets färska redovisning för andra halvåret 2014 framgår att de hade 26 heltidsanställda vid årskiftet och 69 000 lanserade butiker. De har tagit in 85 miljoner kronor i riskkapital och väntas snart ta in ytterligare runt 100 miljoner kronor. Men intäkterna för Tictail AB är en helt annan historia, de landade i fjol på blygsamma 794 000 kronor.


Fishbrain

Johan Attby, vd och grundare av Fishbrain. Foto: Joey Abrait

2. Fishbrain

  • Intäkter 2014: 96 000 kronor.
  • Resultat: - 10,9 Mkr.
  • Grundat: 2010.
  • Investerat kapital: 89 Mkr.
  • Investerare: Industrifonden, Active Venture Partners, Northzone, Seedcamp, Mathias Ackermand, Henrik Torstensson, Rikard Steiner, Mattias Miksche, Almi, Novel TMT Ventures, Recruit Strategic Partners.

Fishbrain har utvecklat ett socialt nätverk för sportfiskare. Enligt bolagets årsredovisning är de den största och snabbast växande appen för sportfiskare i USA. De tog precis in ytterligare 68 miljoner kronor i riskkapital för att expandera till bland annat Japan. Men än så länge har Fishbrain inte något redskap som fångar in kundernas pengar. Resultatet för 2014 slutade på 96 000 kronor, mindre än vad ett solarium i Piteå drar in på en månad. 

Läs mer: Fishbrain tar in 68 miljoner i ny investeringsrunda


Bloglovin

Giordano Contestabile och Mattias Swenson från Bloglovin'. Foto: Axel Öberg

3. Bloglovin'

  • Intäkter 2014: 610 000 kronor.
  • Resultat: -6,7 Mkr.
  • Grundat: 2008.
  • Investerat kapital: 65 Mkr.
  • Investerare: Betaworks, Leter Hippeau Ventures, RRE Ventures, Hank Vigil, Fritz Lanman, Rov Wiesenthal, Jill Greenthal, Kinnevik, White Star Capital, Bruce Jaffe, Basset Investment Group, Northzone.

Bloglovin' samlar och sorterar bloggar. Med över 20 miljoner besökare i månaden har Bloglovin' tagit en stark position i flera vertikaler. Bolaget har flyttat till USA och eftersom vi inte har bolagets amerikanska omsättningssiffror finns en risk att de drar in något mer än vad som syns här. Klart är i all fall att de ställde om inriktningen från att tjäna pengar till att växa för ett par år sedan. Resultatet? En omsättning lägre än för en pizzeria i Floda


Truecaller

Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, grundare av Truecaller. Foto: Oskar Omne

4. Truecaller

  • Intäkter 2014: 6,7 Mkr.
  • Resultat: -84 Mkr.
  • Grundat: 2009.
  • Investerat kapital: 640 Mkr.
  • Investerare: Sequoia, Access Partners, Open Ocean, Kleiner Perkins, Atomico, Stefan Lenhammer.

Okej, 6,7 miljoner kronor i omsättning är mer än ingenting. Det är faktiskt lika mycket som en plantskola omsätter på ett halvår. Men så har Truecaller också tagit in 640 miljoner kronor i riskkapital och spelar därmed i en lite annan division. Truecallers telefonboksapp hade vid årsskiftet 100 miljoner användare. I år räknar bolaget med att passera 300 miljoner användare. När bolaget planerar att börja tjäna pengar är ännu osäkert. I en intervju med DN sa medgrundaren Nami Zarringhalam att "Vi kommer att börja kika på lönsamhet ­under slutet av året".

Läs mer: Förlusterna rusar för växande Truecaller


Acast

Måns Ulvestam och Karl Rosander, grundare av Acast och Ulrika Saxon, vd för investeraren Bonnier Growth Media. Foto: Evelina Carborn

5. Acast

  • Intäkter 2014 (14 månader): 2,6 Mkr.
  • Resultat: -19,7 Mkr.
  • Grundat: 2013.
  • Investerat kapital: 40 Mkr.
  • Investerare: Moor Capital, Bonnier Growth Media.

Acast är det yngsta bolaget på listan och att de inte har större intäkter är inte särskilt konstigt. Men att betala 7 kronor för att tjäna 1 krona är ändå anmärkningsvärt. Acast har på kort tid tagit positionen som poddplattformen nummer ett i Sverige och har gjort annonsmarknaden för podcasts till en riktig marknad. Med 12 miljoner poddlyssnare i månaden har de fler kunder än de flesta butiker i Sverige. Men än så länge säljer de inte för mer än vad ett 7 Eleven, med dåligt läge, gör.

Läs mer: Poddplattformen Acast blöder pengar

Läs även: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera