Hoppa till innehållet

Hallå? Röststyrning är på väg att ta över internet 

Framtidens internet styrs av din röst. I Mary Meeker-rapporten spås röststyrda sökningar vara normen redan om fem år. 

"Vilken sjö är störst i Sverige?" en fråga det nu går bra att ställa till din mobil.
"Vilken sjö är störst i Sverige?" en fråga det nu går bra att ställa till din mobil.

För de som är insnöade på internettrender har det knappast gått obemärkt förbi att riskkapitalbolaget Kleiner Perkins i veckan släppte sin årliga rapport gjord av partnern Mary Meeker. 

Mary Meekers rapport har fått extremt hög status och det är en rejäl genomgång som sammanfattas i 213 slides. Det finns en lång rad intressanta iakttagelser, som hur stor andel av annonseringen på internet som kontrolleras av Google och Facebook.  

På den amerikanska marknaden tar de två internetjättarna nästan två tredjedelar av alla annonspengar och bara en tredjedel blir över till alla övriga aktörer. Dagens Nyheters Martin Jönsson skriver bland annat om det här

Läs mer: Apples röststyrda Echo-konkurrent in i Apple-TV

Men låt oss glömma det för en stund och istället fokusera på ett annat område: Röststyrning. 

Mary Meeker uppmärksammar den snabba utvecklingen på röststyrningsområdet som en viktig trend de kommande åren. Utvecklingen kan illustreras på flera sätt, som till exempel hur ofta vi ber Google att ringa mamma (skillnaden mellan hur ofta vi ringer mamma respektive pappa får nog anses ha andra orsaker än tekniska).

På den kinesiska sökjätten Baidu var 1 av 10 sökningar röststyrda redan 2014 och de räknar med att hälften av alla sökningar kommer att vara röst- eller bildstyrda år 2020. Samtidigt har Amazons AI-högtalare Echo gjort succé i USA.

För 15 år sedan var det ungefär lika meningsfullt att försöka prata med en dator som att prata med en redlöst berusad semesterfirare på ett främmande språk. För fem år sedan var datorerna på en nivå som kan jämföras med att försöka prata med varandra på en nattklubb efter ett par drinkar. Nu har de dock nyktrat till rejält.

Läs mer: Steve Wozniak om favoritappen Siri

Läs mer: Varför blir Google Translate inte bättre?

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera