Hoppa till innehållet

Hälsotest-bolag söker kapital för expansion

Werlabs vill ta den förebyggande vården och lägga den i dina händer. Från att ha analyserat svenskarnas blod vill bolaget nu ta in 30 Mkr för geografisk expansion.

Werlabs vill ta in 30 Mkr för att expandera.
Werlabs vill ta in 30 Mkr för att expandera.Foto: Werlabs/AP

Bolaget Werlabs använder den existerande infrastrukturen inom vården för att analysera ditt blod. För en dryg tusenlapp kan användaren ta ett blodprov på den lokala vårdcentralen och inom ett dygn få närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet.

”Det här leder till att man tar ett ökat ansvar för sin kropp. Det är klart att man inte kan utesluta läkare och göra allting själv men man kan sätta sin in mer i sin kropp och försöka jobba förebyggande. Om man exempelvis upptäcker att man ligger i riskzonen och förstår sina hälsovärden så är sannolikheten större att man själv kommer att göra någonting åt det”, säger Werlabs styrelseordförande Simon Reinius, som annars är vd över fondbolaget OPM.

32 olika hälsovärden kan man få hos Werlabs. Foto: Werlabs

En analys av 32 hälsovärden kan Werlabs erbjuda sina kunder. Foto: Werlabs

I somras tog Werlabs in 4 Mkr av bland andra privatinvesteraren Oscar Sahlén och riskkapitalbolaget 3TInvest och planerar nu att ta in ytterligare 30 Mkr i början av 2016 för att kunna lansera sin tjänst utomlands. Bolaget håller redan på att lansera i Norge men tittar också på länder som Tyskland och England.

Stockholmsbaserade Werlabs grundades 2013 av Rickard Lagerqvist med bakgrund som allmänläkare. Han såg ett behov hos sina patienter för mer omfattande information om blodvärden än vad landstinget kunde erbjuda. Tillsammans med vd:n Will Stoddart har bolaget sett en tillväxt med över 15 procent per månad och omsättningen ligger på strax under 10 Mkr, enligt Simon Reinius. 

Förutom Simon Reinius och Rickard Lagerqvist sitter även Erik Wikström, grundare till Magine och Icon Medialab, med i Werlabs styrelse.

Läs även: Magine-grundare bakom ny träningsapp

Di Digital skrev tidigare i höstas om det svenska företaget Bodymarkers som erbjuder en liknande tjänst men med blodprov som man tar själv. Ett annat liknande företag är Blodkollen. Även utländska aktörer som det kritiserade Silicon Valley-bolaget Theranos och bolaget 23andMe, med DNA-tester, har blivit uppmärksammade.

Om det är rädslan för att bli sjuk eller viljan att bli medveten om hur man “egentligen” mår som lockar ett ökat antal personer att testa mängder av hälsovärden är oklart. Däremot verkar det osannolikt att trenden kommer att avta.

Läs även: Smarteyes-grundaren vill ge dig blodvärden i mobilen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera