Hoppa till innehållet

Halv miljard till digital vård 2016

Den snabba digitaliseringen av vården lockar till sig allt mer riskkapital. Bara i fjol investerades 434 miljoner kronor i 19 bolag, visar siffror från Di:s databas Nordic Tech List.

Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016. I veckan tog Amra in 80 miljoner i riskkapital. På andraplats i tävlingen kom medtech-bolaget 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster om Tommy Johansson på bilden). Även de är nära att ta in riskkapital i en ny runda.
Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016. I veckan tog Amra in 80 miljoner i riskkapital. På andraplats i tävlingen kom medtech-bolaget 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster om Tommy Johansson på bilden). Även de är nära att ta in riskkapital i en ny runda.

Digitaliseringen inom vården har blivit en av de hetaste trenderna på riskkapitalmarknaden det senaste året.

Investerare som normalt köper in sig i bolag som Spotify eller Klarna går nu även in i vårdbolag. Här är några exempel:

  • EQT Ventures deltog när Min Doktor (NTL), som erbjuder läkarbesök via videokonferens, drog in 100 Mkr i två kapitalrundor i fjol.
  • Creandum deltog när konkurrenten Kry (NTL) tog in 60 Mkr i augusti.
  • Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert var med när blodanalysbolaget Werlabs (NTL) tog in 33 Mkr samma månad.

Läs mer: Så högt värderas Min Doktor

Enligt Di:s öppna, användargenererade databas Nordic Tech List (NTL) investerades det i fjol 434 Mkr i den så kallade medtechsektorn.

Totalt handlar det om 23 investeringar i 19 bolag.

Trenden är dessutom uppåtgående. 15 av de 23 investeringarna gjordes under andra halvåret (se grafik nedan).

Lars Jörnow, ansvarig för EQT Ventures investering i Min Doktor, beskriver hälsosektorn som underutvecklad men redo för en omfattande digitalisering.

”Som investerare är detta ett otroligt intressant område där enorma förändringar väntar runt hörnet. Nya bolag kommer att skapa bättre tjänster för kunderna och därmed rita om kartan i branschen, i Sverige och globalt”, säger han.

Att medtech är hett bekräftades även av utfallet i Di:s tävling Startup Tour som hölls i slutet av 2016. Fettmätningsbolaget Amra tog hem första priset i finalen, vilket innebär att det imponerade på riskkapitaljuryn.

Läs mer: Tuffa villkor i Amras kapitalrunda

Andraplatsen i tävlingen gick till ett annat vårdbolag, 1928 Diagnostics från Göteborg, vars teknik analyserar resistenta bakteriers DNA så att rätt antibiotika används.

Ett tredje bolag som kom långt i Di Startup Tour är Visiba, även det från Göteborg. Bolaget utmanar Kry och Min Doktor genom att agera underleverantör till den privata och offentliga vården.

Visiba erbjuder vårdlösningar som tidsbokning, identifiering, videosamtal, chatt och betalning på nätet. 

Foto:
Pengarna rullar in. Enbart under 2016 investerade riskkapitalbolag närmare en halv miljard kronor inom den digitala vårdsektorn, enligt Nordic Tech List (NTL). 

Några faktorer som anses ha bidragit till den snabba tillväxten för medtechbolagen är:

  • Att sektorn är global, vilket många investerare gillar.
  • Att även äldre människor numera förväntar sig att kunna uträtta sina ärenden på nätet.
  • Genombrottet för mobilt bank-id, som tillåter enkel identifiering på nätet, och betalningslösningar som Swish och Klarna.
  • Att regeringen och Sveriges kommuner och landsting i början av 2016 utlovade att Sverige skulle bli "bäst på e-hälsa 2025".

”Alla fick bråttom efter sjukvårdsminister Gabriel Wikströms uttalanden. Det skapade ett starkt politiskt tryck på landstingen”, säger Johan Gustafsson på Visiba, med sex landsting som kunder.

Även 2017 ser ut att börja starkt. Som Di Digital rapporterade i veckan tog fettmätningsbolaget Amra just in 80 miljoner kronor. Vidare uppges både 1928 Diagnostics och Visiba uppges vara nära att ta in kapital de närmaste månaderna.


Mer om detta i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/microsoftkopersimplygon-amraijatterundaochai-krigiusa

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera