Hoppa till innehållet

Hämtmatsjätten Delivery Hero sneglar mot börsen

Rocket Internets hämtmatsbolag Delivery Hero utesluter inte en börsnotering, det uppger bolagets svenska vd Niklas Östberg.

http://digital.di.se/artikel/miljardforlust-for-rocket-internets-matleverantorer
http://digital.di.se/artikel/miljardforlust-for-rocket-internets-matleverantorerFoto: Linus Sundahl-Djerf

Delivery Hero, hämtmatsbolaget där Kinneviks delägda tyska startupbolag Rocket Internet är storägare, utvärderar flera olika finansieringsmöjligheter inklusive en potentiell börsnotering.

Det uppger vd Niklas Östberg i ett e-postmeddelande till Bloomberg News på tisdagen, samma dag som Rocket Internet avlämnat bokslut för 2016, inklusive rörelseresultat för utvalda innehavsbolag (däribland inte just Delivery Hero).

Läs mer: Miljardförlust för Rocket Internets matleverantör  

Delivery Heros intäkter i jämförbara verksamheter steg med 71 procent 2016, och Niklas Östberg väntar sig fortsatt stark tillväxt under 2017 och på "medellång sikt". Den totala tillväxten uppgick till 79 procent, och omsättningen till 297 miljoner euro. Fortsatta investeringar i expansion står på agendan, säger Niklas Östberg vidare.

Delivery Hero aviserade i december att man köpte det likaledes Rocketdelägda hämtmatsbolaget Foodpanda. Intäkterna för båda bolagen uppgick till 347 miljoner euro under 2016, varav 297 från Delivery Hero och 51 från Foodpanda.

Den 15 november 2016, som är det senaste datumet för vilket Rocket har publicerat sina ägarandelar, ägde Rocket Internet 36,6 procent av Delivery Hero och 49,1 procent av Foodpanda.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade" 

Delivery Hero-andelen värderades då till 1,08 miljarder euro, baserat på en finansieringsrunda i december 2015, och Foodpandaandelen till 0,28 miljarder, baserat på en finansieringsrunda från en månad tidigare.

I slutet av september 2016 rapporterade Bloomberg att Niklas Östberg hade sagt till tyska Wirtschaftswoche att Delivery Hero skulle nå breakeven mot slutet av 2016. Dessförinnan, i november 2015, hade han sagt till Dagens Industri att en börsnotering eventuellt skulle kunna komma på fråga i slutet av 2016.

Huruvida detta har besannats framgår inte av Rocket Internets urval av räkenskaper för 2016, något bolaget har publicerat på tisdagen: Delivery Hero finns inte med bland de innehav som resultatmått redovisas för.

Direkt/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera