Hoppa till innehållet

Han är hjärnan bakom Mojang-affären

Det började med ett svar på en tweet och slutade med en miljardaffär. Di Digital har träffat Microsoft-doldisen som fick till stånd ett av de största uppköpen i spelbranschen.

Peter Zetterberg jobbar i dag som en av cheferna i Minecraft-teamet på Microsoft.
Peter Zetterberg jobbar i dag som en av cheferna i Minecraft-teamet på Microsoft.Bild: Hampus Andersson

(Di Digital/Silicon Valley) Peter Zetterberg har aldrig gillat Twitter. Det var filmskaparen och spelentreprenören Josef Fares som övertygade honom att det var sättet att ta pulsen på spelbranschen. De pratade om ett samarbete mellan Microsofts spelkonsol Xbox och ett av hans spel, och Peter Zetterberg gav efter för Twitter-trycket.

En vecka efter han hade skaffat ett konto twittrade Mojangs grundare, Markus ”Notch” Persson (NTL) som står bakom det framgångsrika spelet Minecraft, att han hade fått nog. Ville någon köpa hans aktier i bolaget, undrade han.

Klockan var strax efter 21 på kvällen den 16 juni 2014 när Twitter-inlägget kom ut. Kort därefter skickade Peter Zetterberg ett textmeddelande till Mojangs (NTL) dåvarande vd Carl Manneh (NTL) som löd:

”Om det finns intresse att sälja kan du väl säga till.”

Svaret kom snabbt, och ja det fanns det. Carl Manneh skulle prata med Markus Persson. Sedan tog det bara några timmar och det kom ytterligare ett svar med att visst var Notch intresserad av att sälja till Microsoft och sedan var karusellen igång.

Läs mer: Köpte Notch just ett flygplan för 250 miljoner?

Peter Zetterberg, dåvarande affärsutvecklare på spelsidan hos Microsoft, skrev ett mejl till sin chef. Dagen efter gick det hela vägen upp i kedjan hos it-jätten och intresset var ömsesidigt.

Men historien om varför Peter Zetterberg kunde skicka det där textmeddelandet från början går längre tillbaka än så.

Det hade varit någon obskyr artikel om hans spel och jag blev nyfiken på det.

Den första kontakten mellan honom och Markus Persson togs redan 2009, när Minecraft var i sin linda och bolaget Mojang inte ens hade bildats.

”Jag ringde upp Markus 2009. Det hade varit någon obskyr artikel om hans spel och jag blev nyfiken på det”, säger Peter Zetterberg, som jobbar på Microsofts huvudkontor i Redmond, Washington, och numera har en chefsposition i Minecraft-teamet.

Peter Zetterberg frågade om Markus Persson var intresserad av att ge ut Minecraft för Xbox. De höll kontakten och spelet växte i popularitet.

”Vi var tidigt ute och såg potentialen i det här spelet”, säger Peter Zetterberg.

Det tror han bidrog till den goda relationen, tillsammans med att han själv är gammal spelentreprenör och var med och startade bolaget UDS i Norrköping. Det kände de flesta i spelvärlden till när det begav sig på 1990-talet.

Den tidiga kontakten gav Microsoft ett försprång, menar han.

”Flera konkurrenter kom in nästan ett halvår senare och då hade vi redan en relation”, säger Peter Zetterberg.

Sent 2010 började man förhandla om ett avtal och i maj 2011 var det klart.

Vi hade ingen aning om att det skulle bli så framgångsrikt som det blev.

”Pang, så hade vi ett förläggaravtal med exklusiv tillgång till spelet på Xbox 360-versionen i 18 månader”, säger han.

På det sättet var det fördelaktigt att vara svensk på ett internationellt bolag.

”Kontinuerligt genom hela min relation med Mojang, framförallt med Carl Manneh som jag jobbade med länge, har jag mejlat på svenska och pratat svenska i konferenssamtal”, säger Peter Zetterberg.

Det var en medveten strategi, även om han var tvungen att sitta sena kvällar och översätta allt till engelska för att skicka till kollegorna på Microsoft.

”Jag ville att det skulle finnas en känsla av de hade en svensk representant inom Microsoft”, säger han.

I samarbetet kring Xbox förväntade man sig att sälja en miljon Minecraft-spel. Förra året passerades 20-miljonerstrecket och det är det mest sålda spelet i Xbox 360:s historia.

Läs också: Nytt miljardregn för Minecraft

”Det gäller att ha lite tur kombinerat med tajming och talang. Vi hade ingen aning om att det skulle bli så framgångsrikt som det blev”, säger Peter Zetterberg.

Peter Zetterberg kände ett ansvar under resans gång, från Xbox-avtalet till affären, att marknadsföra Microsoft på ett positivt sätt gentemot Mojang.

”Microsofts nordamerikanska kultur kan göra att bolaget uppfattas som något tjuraktig av spelindustrin. Jag hade ett tryck på mig att visa att det var fel, att det här var ett bolag med många hårt arbetande och talangfulla människor”, säger han.

Samtidigt kände han att det fanns många kvalitéer hos Mojang som Microsoft kunde dra nytta av. Som en platt organisation, snabba beslutsvägar och avsaknaden av tidskrävande processer.

”Det hela var en personlig resa för mig och var mycket mer än bara en transaktion av royalties”, säger Peter Zetterberg.

Förutom hans personliga relation till Mojang hör också till saken att Microsoft, enligt Peter Zetterberg, inte utnyttjade allt man hade rätt till i kontraktet för Xbox-spelet. Det handlade till exempel om att man respekterade Mojangs önskan kring prissättning, vilket byggde upp ett starkt förtroende.

”Under resans gång så växte bolaget och framgångarna bara fortsatte. Markus Persson hade vissa utmaningar både privat och professionellt. Minecrafts community började nästan bli ett självskapat monster. Den publika pressen blev för mycket för honom, tror jag”, säger Peter Zetterberg.

Det kom till en kritisk punkt när Markus Persson skickade ut den där tweeten i juni 2014. Sedan gick det snabbt. Förhandlingarna pågick under sommaren och gick fort trots att de ibland kantades av kulturella missförstånd där Peter Zetterberg hjälpte till att medla.

I USA definieras framgång ofta utifrån vilket jobb och finansiell ställning man har. I Sverige handlar det mer om att vara förälder och en god medarbetare och vän, menar han.

Det uppstod situationer där de kulturella skillnaderna blev mer påtagliga, till exempel när konferenssamtal inföll vid tider på dygnet och helger när svenskarna hade familjeåtaganden som inte rimmade med amerikanarnas fokus på förhandlingar.

“I vissa lägen behövdes det en diplomat som en brygga mellan de båda kontinenterna”, säger Peter Zetterberg.

I Xbox-teamet på Microsoft kallade de honom ”the whisperer” – viskaren på svenska.

Foto: Hampus Andersson

I mitten av september var saken klar.

Uppköpet förvånade spelindustrin och rubrikerna i pressen lydde ”överraskande” och ”oväntat” att det just blev Microsoft som köpte bolaget.

Peter Zetterberg tror snarare att det var en reaktion på att Mojang var till salu, med tanke på bolagets stora framgångar på egen hand.

Men om affären på 2,5 miljarder dollar, motsvarande runt 18 miljarder kronor när den offentliggjordes i september 2014, kommer att betala tillbaka sig för Microsoft återstår att se.

Och prislappen vill inte Peter Zetterberg kommentera. Han menar dock att den inte borde ha kommit som en chock med tanke på andra affärer som skedde under samma tid.

I november 2014 började de båda bolagen jobba ihop. I dag är teamet runt 120 personer, en fördubbling jämfört med vid uppköpet. Hälften av dem jobbar på Mojangs spelstudio i Stockholm och andra hälften på Microsofts huvudkontor i Redmond, Washington. Man försöker hålla Mojang-andan intakt och bolaget har till viss del fått fortsätta att vara autonomt.

”Vi har jobbat hårt med att kombinera våra talanger och jag kan se att motsättningarna i åsikter och kultur adderar värde”, säger Peter Zetterberg.

Han är stolt när han pratar om den gemensamma svensk-amerikanska kulturen som har uppstått.

Om han själv gjorde sig en hacka i transaktionen är inget han vill prata om. Karriärsmässigt har det dock varit ett lyft, men den största belöningen är att hans upparbetade relation med Mojang ledde till något mycket större, menar han.


Peter Zetterberg

  • Bakgrund: Startade spelbolaget UDS 1993 i Norrköping. Anställd på Microsoft sedan i december 2007, först i Storbritannien och sedan på huvudkontoret i Redmond, Washington.
  • Titel: Director of partners and programs på Microsofts avdelning Minecraft.
  • Ålder: 46 år

Mojang + Microsoft

  • Uppköpet: I oktober 2014 gick Microsofts köp av Mojang igenom. Numera har Microsoft en avdelning för spelet Minecraft på huvudkontoret i Redmond, Washington, och Mojangs spelstudio ligger kvar i Stockholm.
  • Anställda: 60 i Stockholm och 60 i Redmond
  • Spelet Minecraft: släpptes 2009 och drog in 315 miljoner i månaden under 2016
  • Omsättning och vinst 2015-2016: 3,8 miljarder kronor respektive 1,7 miljarder kronor

Läs också: Startup-nostalgi – det var så här allt började

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera