Hoppa till innehållet

Han är svensken bakom mobilfenomenet Oneplus

Den kinesiska mobiluppstickaren Oneplus omsatte över 2,5 miljarder kronor under sitt första verksamhetsår. Bakom bolaget står den 26-årige svensken Carl Pei. “Jag har ingen aning om vi finns kvar om ett par år”, säger han till Di Digital.

Carl Pei är mannen bakom det kinesiska mobilfenomenet Oneplus
Carl Pei är mannen bakom det kinesiska mobilfenomenet OneplusFoto: Jonas Eng

Carl Peis mobilföretag har vuxit från noll till över 2,5 miljarder kronor i omsättning på blott två år. Men i hemlandet Sverige vet få vem han är.

När han kliver in på Di:s redaktion i Stockholm är det ingen som känner igen honom. Trots att minst en anställd har en mobiltelefon från hans företag på skrivbordet.

Carl Pei är medgrundare av Oneplus, en kinesisk tillverkare som tog mobilvärlden med storm när debuten Oneplus One släpptes till försäljning under våren 2014. Telefonen hyllades för sin kombination av smakfull design och lågt pris – en Oneplus One kostade vid lanseringen 300 dollar utan abonnemang, nära nog hälften av vad andra tillverkare då ville ha för motsvarande modeller.

Nio månader senare hade Oneplus sålt över 1,5 miljoner telefoner och redovisade en omsättning på över 300 miljoner dollar, motsvarande över 2,5 miljarder kronor, för sitt första verksamhetsår.

Carl Pei och medgrundaren Pete Lau, båda med en bakgrund hos den kinesiska telefontillverkaren Oppo, blev omslagspojkar för en ny generation asiatiska mobiltillverkare med ambition att utmana de amerikanska teknikjättarna på såväl form och funktion som pris.

“På 80-talet var Apple den rebelliska uppstickaren. 20 år senare var det Google. Idag finns inga underdogs i mobilvärlden längre, bara stora corporations”, säger Carl Pei när Di Digital träffar honom under en blixtvisit i Sverige.

Han är är född i Kina men flyttade till Sverige som sexåring tillsammans med sin familj. Idag är både mamma och pappa professorer vid Karolinska Institutet i Stockholm. Carl Pei hoppade av Handelshögskolan år 2011 och bor sedan dess i Kina, numera i staden Shenzhen strax norr om Hong Kong.

Idag finns inga underdogs i mobilvärlden längre, bara stora corporations.

I år har bolaget släppt två nya telefoner – Oneplus 2 och Oneplus X – med uppdaterad design och gradvis förbättrad prestanda.

“Vi går inte ut med exakta siffror men vår försäljning och vår omsättning blir högre än i fjol. Resultatet blir nära noll, en liten vinst eller en liten förlust”, säger Carl Pei.

Trots sin aggressiva prisstrategi gör Oneplus vinst på varje såld mobiltelefon, hävdar Carl Pei. Hemligheten stavas direktförsäljning. Genom att enbart sälja sina telefoner via den egna webbplatsen oneplus.net sparar bolaget pengar på frakt och lagerkostnader samt behåller en större del av intäkten själv.

Till saken hör Oneplus flitiga arbete med att begränsa tillgången på de egna produkterna. Tidigare fick bara de med en inbjudan köpa bolagets telefoner. Nu är försäljningen öppen för alla – men bara på tisdagar. Förutom att fungera utmärkt som pr-strategi så hjälper det bolaget att få kontroll över orderläget och undvika lagerkostnader. Alla telefoner som produceras har i praktiken redan en köpare, säger Carl Pei.

Just sådan försiktighet är A och O för den som vill överleva på mobilmarknaden, menar han. Marginalerna är små, konkurrensen hård och kunderna nyckfulla:

“Tre eller fyra av de stora mobiltillverkarna kommer vara borta inom fem år. Jag tror det gäller att vara pragmatisk och kontrollera risken. Hårdvara blir billigare med tiden så sitter du med osålda telefoner förlorar du stora pengar”, säger Carl Pei.

Hur ägarbilden i Oneplus ser ut är oklart. Grundarna Carl Pei och Pete Lau har båda en bakgrund på den kinesiska mobiltillverkaren Oppo. Bolaget finansieras av “en grupp privata investerare” samt dess anställda, säger Carl Pei. Han räknar sig själv till den sistnämnda gruppen.

När jag tänker tillbaka så tror jag egentligen inte att Oneplus borde ha funkat.

Operativt är Carl Pei ansvarig för Oneplus verksamhet utanför hemlandet Kina. I år väntas utlandsförsäljningen stå för över 80 procent av Oneplus intäkter. Under 2016 ska bolagets historia berättas i en dokumentärfilm, tänkt att premiärvisas på festivalen South by Southwest. I övrigt handlar 2016 om att bygga varumärkets trovärdighet och pålitlighet, säger han:

“När jag tänker tillbaka så tror jag egentligen inte att Oneplus borde ha funkat. Men vi lyckades hitta en grupp väldigt passionerade fans som har stöttat oss. Jag har ingen aning om vi finns kvar om ett par år, men gör vi det så vill vi utmana de stora spelarna på riktigt. Vi vill gå från att vara en ung, liten uppstickare till ett moget företag som tas på allvar”, säger Carl Pei.

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera