Hoppa till innehållet

Han blir ny vd på Nelly

E-handlaren Nelly får en ny vd. Jan Wallsin, som kommer från H&M, har rekryterats till posten och tillträder senast 1 juli 2017.

 

 

Bild: Qliro

I somras meddelade Magnus Månsson att han lämnar uppdraget som vd för Nelly, som ingår i Kinnevikägda och börsnoterade Qliro. Sedan dess har Nelly sökt efter en ny vd.

Nu är den nya vd:n på plats. Nelly hämtar in Jan Wallsin, senast ansvarig för "Digital and Online development" på H&M. Innan dess har Jan Wallsin varit marknads- och områdeschef för Poståkeriet Sverige och officer inom den svenska försvarsmakten.

Läs mer: Qliros förluster ökar

”Vi är mycket glada över att ha lyckats rekrytera Jan Wallsin som ny vd för Nelly efter en omfattande och grundlig process. Jans breda erfarenhet av lönsam tillväxt inom e-handel och goda ledaregenskaper passar väl in i Nellys fortsatta utveckling”, kommenterar Marcus Lindqvist, VD och koncernchef för Qliro Group.

Nelly stod för cirka 29 procent av Qliros intäkter under januari-september i år. Bolaget omsatte 851,5 Mkr under samma period och levererade ett rörelseresultat på blygsamma 3,9 Mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 0,5 procent.

Läs mer: Qliros vd: ”Försäljningen en del av vår strategi”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera