”Man kommer att kunna klicka hem konst i miljonklassen. Det dyraste verket i utställningen ligger på 27 miljoner kronor", säger Henrik Kanekrans som är grundare och vd för den digitala konsttjänsten Artworks.
I samarbete med galleriet Wetterlings förhandsvisas i Artworks verk från den amerikanska konstnären Frank Stella som ska ställas ut i Stockholm senare i maj. Den som har en tjock plånbok kommer även kunna reservera verk från konstnären i appen.
”Vi vill göra Frank Stella mer populär i Sverige och bidra till att hjälpa galleriet att dra en större publik.”
Artworks lanserades i våras och finns som app och webbplats och samlar kommande och pågående konstutställningar i användarens närområde samtidigt som det går att reservera verk direkt i tjänsten.
Läs mer: Artworks vill bli ett Hemnet för svensk konst
Snittpriset för verk som finns till försäljning på Artworks brukar annars ligga mellan 10 000 till 75 000 kronor. Alltså betydligt lägre summor än ett Frank Stella-verk vanligtvis kostar.
”Att en helt främmande person skulle slinka in och hosta upp en miljon vid en första anblick är som att hitta en nål i en höstack. Men vi märker att i andra prisklasser så börjar vi koppla ihop konstälskare med konst som de inte tidigare tagit del av.”
Affärsmodellen fungerar som så att Artworks kurerar innehåll för exempelvis utställningar och i likhet med Hemnet tar en annonsavgift. Dessutom tar man ut en förmedlingsavgift i det fall att någon köper ett verk.
Förra året tog Artworks in fyra miljoner kronor för att bygga sin digitala plattform. Pengarna kommer från familjen Appelqvist som är grundare och delägare i Gina Tricot, familjen Rolf Lundström (NTL) som bland annat har ägande i Betsson, Net Ent och Göteborgs Auktionshus samt familjen Gyll.