Jonas Almeling är främst känd som en av grundarna bakom organisationen Startup Grind, ett slags intervju- och mingelforum inom startupsektorn. Nu tar han steget över till Business Sweden, som bildades 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.
Första uppdraget är att leda Leap Accelerator, ett program som kopplar samman entreprenörer med bolag och investerare i hela världen.
”Leap Accelerator är första delen av vårt Going Global-initiativ. Syftet är att dels hjälpa snabbskalande bolag att nå ut internationellt. Vidare ska vi även hjälpa internationella så kallade ”scale-up”-bolag att etablera sig i Sverige”, säger Jonas Almeling, projektansvarig för Going Global på Business Sweden.
Vi fokuserar på att hjälpa bolag att internationalisera sin verksamhet.
Business Sweden ägs av staten och näringslivet och finns representerat på över 50 marknader i hela världen. Going Global-projektet genomförs i samarbete med SISP (Swedish Incubators and Science Parks) och Vinnova, Tillväxtverket, Almi, näringslivet samt olika startups och entreprenörer.
Leap är ett acceleratorprogram som varar i 1-2 månader och som fokuserar på att hjälpa snabbvändande startupbolag att bygga sin plan för internationalisering. Den innehåller tre workshops i grupp med 5-10 bolag och fem individuella coaching sessioner.
Nu avslöjar Jonas Almeling namnen på de första 14 bolagen som kvalat in i Leap. Bland dem kan nämnas Swedbanks första fintech-investering Mina Tjänster (NTL), ett startupbolag som hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring.
Läs mer: Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg
På listan fins även en rad bolag inom områden som mjukvara som en tjänst (SaaS), sakernas internet (IoT), it-säkerhet, health tech och food tech.
Du har jobbat med Startup Grind och Venture Cup. I Sverige har vi även stiftelseägda Sting och en rad andra organisationer som hjälper unga startupbolag. Vad blir Leaps roll i denna flora?
”Vi fokuserar enbart på att hjälpa bolag i senare stadier, så kallade ”scale ups” att internationalisera sin verksamhet. Business Sweden har ju kontor på 50 marknader runt om i världen och en väldigt lång erfarenhet av att hjälpa bolag nå ut.”
Business Sweden ska kunna erbjuda 100 bolag om året plats i programmet. Det går därmed att söka till Leap året om.
”Vi tar in bolag efter hand och sjösätter 10-20 program om året. Första programmet organiserades kring tre specifika regioner, men det kommer variera och vi ska erbjuda möjligheter till bolag i hela landet”, säger Jonas Almeling.
Några av kriterierna för att kvala in är att man har ”ett internationellt fokus från dag ett”, är en del av ”den svenska tech- och startupscenen” och har ”en skalbar affärsmodell”. Man ska även ha lanserat en produkt eller tjänst som lockat betalande kunder.
Här är listan på de första 14 bolagen som kvalat in:
Göteborg:
Revibe Energy, ett bolag inom industriell tillämpning av sakernas internet (IoT).
Lumen Radio, ett bolag inom trådlös tillämpning av av sakernas internet (IoT).
Smartster, ett bolag inom social e-handel.
Mina Tjänster, Ett fintechbolag som hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring.
VNU, en tjänst för att analyser besöksflöden i exempelvis nattklubbar och butiker.
Örebro:
Pausit, ett bolag inom health tech.
Spintr, en så kallad mjukvara som tjänstbolag (SaaS).
Adluma, med tjänsten "Deligate" inom "food tech".
Try me, en tjänst för marknadsföring.
SoftAlarm, it-säkerhet.
Växjö/Kalmar:
Flaskmail, ett bolag inom SaaS och e-post.
MySay, en lösning på problemet med osålda varor och missnöjda kunder i fysiska butiker.
Boosterway, ett bolag inom health tech.
Arkimera Robotics, ett bolag inom artificiell intelligens (AI) och SaaS.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.