Hoppa till innehållet

Han leder Business Swedens nya accelerator-program

Jonas Almeling blir boss för Business Swedens acceleratorprogram Leap. För Di Digital avslöjar han nu de första 14 bolagen som deltar i programmet.

Jonas Almeling, projektansvarig för Going Global på Business Sweden. Foto: Emily Evans.
Jonas Almeling, projektansvarig för Going Global på Business Sweden. Foto: Emily Evans.

Jonas Almeling är främst känd som en av grundarna bakom organisationen Startup Grind, ett slags intervju- och mingelforum inom startupsektorn. Nu tar han steget över till Business Sweden, som bildades 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.

Första uppdraget är att leda Leap Accelerator, ett program som kopplar samman entreprenörer med bolag och investerare i hela världen.

”Leap Accelerator är första delen av vårt Going Global-initiativ. Syftet är att dels hjälpa snabbskalande bolag att nå ut internationellt. Vidare ska vi även hjälpa internationella så kallade ”scale-up”-bolag att etablera sig i Sverige”, säger Jonas Almeling, projektansvarig för Going Global på Business Sweden.

Vi fokuserar på att hjälpa bolag att internationalisera sin verksamhet.

Business Sweden ägs av staten och näringslivet och finns representerat på över 50 marknader i hela världen. Going Global-projektet genomförs i samarbete med SISP (Swedish Incubators and Science Parks) och Vinnova, Tillväxtverket, Almi, näringslivet samt olika startups och entreprenörer.

Leap är ett acceleratorprogram som varar i 1-2 månader och som fokuserar på att hjälpa snabbvändande startupbolag att bygga sin plan för internationalisering. Den innehåller tre workshops i grupp med 5-10 bolag och fem individuella coaching sessioner.

Nu avslöjar Jonas Almeling namnen på de första 14 bolagen som kvalat in i Leap. Bland dem kan nämnas Swedbanks första fintech-investering Mina Tjänster (NTL), ett startupbolag som hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring.

Läs mer: Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg 

På listan fins även en rad bolag inom områden som mjukvara som en tjänst (SaaS), sakernas internet (IoT), it-säkerhet, health tech och food tech.

Du har jobbat med Startup Grind och Venture Cup. I Sverige har vi även stiftelseägda Sting och en rad andra organisationer som hjälper unga startupbolag. Vad blir Leaps roll i denna flora?

”Vi fokuserar enbart på att hjälpa bolag i senare stadier, så kallade ”scale ups” att internationalisera sin verksamhet. Business Sweden har ju kontor på 50 marknader runt om i världen och en väldigt lång erfarenhet av att hjälpa bolag nå ut.”

Business Sweden ska kunna erbjuda 100 bolag om året plats i programmet. Det går därmed att söka till Leap året om.

”Vi tar in bolag efter hand och sjösätter 10-20 program om året. Första programmet organiserades kring tre specifika regioner, men det kommer variera och vi ska erbjuda möjligheter till bolag i hela landet”, säger Jonas Almeling.

Några av kriterierna för att kvala in är att man har ”ett internationellt fokus från dag ett”, är en del av ”den svenska tech- och startupscenen” och har ”en skalbar affärsmodell”. Man ska även ha lanserat en produkt eller tjänst som lockat betalande kunder.


Här är listan på de första 14 bolagen som kvalat in:

Göteborg:
Revibe Energy, ett bolag inom industriell tillämpning av sakernas internet (IoT).
Lumen Radio, ett bolag inom trådlös tillämpning av av sakernas internet (IoT).
Smartster, ett bolag inom social e-handel.
Mina Tjänster, Ett fintechbolag som hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring.
VNU, en tjänst för att analyser besöksflöden i exempelvis nattklubbar och butiker. 

Örebro:
Pausit, ett bolag inom health tech.
Spintr, en så kallad mjukvara som tjänstbolag (SaaS).
Adluma, med tjänsten "Deligate" inom "food tech".
Try me, en tjänst för marknadsföring.
SoftAlarm, it-säkerhet.

Växjö/Kalmar:
Flaskmail, ett bolag inom SaaS och e-post.
MySay, en lösning på problemet med osålda varor och missnöjda kunder i fysiska butiker.
Boosterway, ett bolag inom health tech.
Arkimera Robotics, ett bolag inom artificiell intelligens (AI) och SaaS.


Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera