Malmöbolaget Mionix (NTL) har bland annat utvecklat en smart gamingmus som kan känna av datorspelarens hjärtfrekvens och stressnivå.
Mionix lanserar nu möss, tangentbord och musmattor i bland annat pommes frites-gult och glasyr-rosa – färger som ligger långt ifrån det traditionellt svarta som annars dominerar skrivbordet.
"Vi vill revolutionera skrivbordsupplevelsen. Som det ser ut i dag har man antingen helt svarta produkter eller Apples aluminiumgråa och ärligt talat är inte något av alternativen speciellt spännande. Vi vill ge skrivbordet färg och liv”, säger Carl Silbersky somär vd och huvudägare i Mionix.
”Titta på marknaden för gamingprodukter. Det finns 1,6 miljarder människor som spelar spel och de behandlas otroligt respektlöst. Etablerade bolag som Razor och Logitech behandlar gamers som 14-åringar och allt handlar om svarta produkter med ormar eller katter på.”
Läs mer: Fractal Design satsar med ny storägare
Mionix grundades i Växjö 2008. Tillsammans med Hampus Jakobsson (NTL) investerade Carl Silbersky (NTL) i Mionix relativt tidigt och i mitten av 2014 tog Carl Silbersky över vd-posten i det då förlusttyngda bolaget. Han skalade ner verksamheten och flyttade bolaget till Malmö för att bygga om det från grunden. Resultatet blev färgglada gamingprodukter och i dagarna lanseras nya produkter på 35 marknader.
”Förutom Norden så är USA, Frankrike, Storbritannien, Japan och Tyskland de viktigaste marknaderna för oss”, säger Carl Silbersky.
Di Digital kunde redan förra året berätta att Mionix var på väg mot börsen. Nu har planerna blivit konkreta. Vid årsstämman fick styrelsen i uppdrag att "ansöka om och genomföra en börsintroduktion på Nasdaq OMX”. Carl Silbersky bekräftar att det finns konkreta börsplaner, men vill inte nämna när en notering kan bli aktuell.
”Vi är ett litet bolag med stora ambitioner. Jag vill alltid att det ska gå lite bättre och att vi ska bli lite större innan det blir aktuellt. Men vi har kommit till en situation att vi har en så pass liten risk i bolaget och växer så pass mycket att vi kan gå till börsen och göra en spännande resa där.”
”Går vi till börsen så är det för att göra en tillväxtresa, inte nödvändigtvis för att ta in kapital. Jag ser hellre att vi belönar våra befintliga aktieägare än en vc-fond.”
Läs mer: Carl Silbersky en av Malmös nya makthavare
Under våren har Mionix styrelse förstärkts och ny ordförande är styrelseproffset Christel Kinning, som bland annat sitter i styrelsen för Zound Industries, Björn Borg, Stadium och Vasakronan. Sedan tidigare sitter affärsängeln Hampus Jakobsson och Almi Invests Tarja Zudemberg i styrelsen och de har fått sällskap av Niklas Bergh, creative director på Zound Industries och Lucas Seifert, Japan-vd för H&M.
”Vi märker att det finns ett otroligt stort intresse för bolaget och vi har fått en fantastiskt kompetent styrelse”, säger Carl Silbersky.
Under det senaste räkenskapsåret, som sträcker sig mellan juli 2015 och december 2016, omsatte Mionix 29,7 miljoner kronor och gjorde en förlust på 1,99 Mkr.