Hoppa till innehållet

Han vill ge de lägre ligorna plats i rampljuset

Sportswik vill lyfta ligorna som sällan hamnar i de traditionella sportkanalerna. Nu hoppas bolaget på vinst i finalen i Di Digital Startup Tour.

Martin Wiklund, medgrundare och vd för Umeå-bolaget Sportswik är en av finalisterna i Di Startup Tour.
Martin Wiklund, medgrundare och vd för Umeå-bolaget Sportswik är en av finalisterna i Di Startup Tour.Foto: Amanda Lindgren

Sportjournalistik och sporttjänster fokuserar nästan uteslutande på de stora lagen och ligorna. Det kan göra det svårt för mindre lag att nå ut till sina supporters. Appen Sportswik (NTL) är en plattform som låter mindre lag och idrottare fota, filma och rapportera live från egna matcher och tävlingar. Bolaget fick nyligen in TV4-gruppen som delägare.

I oktober medverkade bolaget i pitchtävlingen Di Startup Tour Umeå, där en jury bestående av representanter från bland andra EQT Ventures, Northzone och Industrifonden valde ut Sportswik, Smart Video och Elastisys till en andra omgång. 

Läs även: Fullt hus när Di Digital Startup Tour intog Umeå

Trots hård konkurrens var det Sportswik som fick publikens förtroende att representera Umeå i finalen av Startup Tour på torsdagen. Då kommer Sportswik att tävla mot Göteborgsbolaget 1928 Diagnostics (NTL), Linköpingsbolaget Amra (NTL), Malmös Fieldly (NTL) och vinnaren av deltävlingen i Stockholm.

”Det känns fantastiskt kul att få publikens gillande. Vi fick bra feedback från investerarna. Nu gäller det att dansa på den stora scenen i Stockholm också”, sa Martin Wiklund, medgrundare och vd på Sportswik, efter vinsten i Umeå.

Läs även: Techbolaget Amra såg affärsidén i ”Super Size Me”

Det var efter ett besök på konferensen Techcrunch Distrupt i Silicon Valley som Martin Wiklund bestämde sig för att satsa på sin eget bolag. Han hade tidigare erfarenhet av konsultarbete och arbetade då som startupcoach på Uminova i Umeå.

”Det var där jag fick höra att om man ska lyckas med något måste man verkligen gilla det man gör. I mitt hjärta har jag alltid brunnit för sport. Så på flyget hem från Silicon Valley skrev jag upp hela affärsidén. Sen var det bara att köra. Men det finns lättare sätt att tjäna pengar”, säger Martin Wiklund.

Läs även: Startup Tour-finalisten 1928 Diagnostics vill rädda antibiotikan

Efter att ha tagit in närmare 3 miljoner kronor av affärsängeln Jan Snygg och Almi Invest under våren 2015, fick Sportswik in ytterligare en delägare i mars i år. Då investerade TV4 10 miljoner kronor i bolaget.

”Vi hade förmånen att kunna välja mellan olika investerare och olika spår. Med TV4 som delägare får vi förutom pengar mycket mer i paketet”, säger Martin Wiklund. 

Förutom synlighet i TV4:s kanaler kan Sportswik innehåll även integreras i tv-jättens nätverk.

”Veckans mål behöver inte alls vara gjort i allsvenskan, utan kanske i en av ligorna på lägre nivå. På det här sättet kan vi hjälpa till att demokratisera sporten.”

Läs även: Utmanarbolaget Fieldly vill damma av byggbranschen

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera