Hoppa till innehållet

Startup-legendaren vill göra entreprenörer till bättre ledare

Mårten Mickos är en av den nordiska startupscenens verkliga tungviktare. Han var vd på svenska MySQL som såldes till Sun Microsystems för en miljard dollar. Nu vill han hjälpa en ny generation entreprenörer att bli bättre på ledarskap – helt gratis. 

Den tidigare MySQL-chefen Mårten Mickos har dragit ledarskapsskolan Strömmingsakademin.
Den tidigare MySQL-chefen Mårten Mickos har dragit ledarskapsskolan Strömmingsakademin.Foto: Caroline Tibell

Mårten Mickos är ett välkänt namn på den nordiska teknikscenen. Han var vd för Uppsalabolaget MySQL från 2001 till 2008, då det såldes till Sun Microsystems för en miljard dollar. Han har därefter arbetat för riskkapitalbolagen Benchmark Capital och Index Ventures samt varit vd för Eucalyptus Systems, som såldes till it-jätten HP år 2014. Idag är han chef för HP:s molnverksamhet och rapporterar direkt till storbolagets vd Med Whitman.

Men kanske längtar han tillbaka till entreprenörsvärlden. Åtminstone antyder hans nya projekt just det.

Strömmingsakademin - School of Herring på engelska - är namnet på Mårten Mickos informella ledarskapsskola. På sajten schoolofherring.com bjuder han på ledarskapstips i både text- och videoform för grundare och andra på aspirerande miljardbolag. Projektet är helt ideellt och bekostas ur egen ficka.

“Jag blir ofta inbjuden till events för att hålla ‘inspirerande föredrag’. Och så är det bara gamla gubbar, precis som jag själv, i publiken. Det är bara underhållning för dem”, säger Mårten Mickos när Di Digital träffar honom vid en blixtvisit i Stockholm.

“Om jag på det här viset kan nå ut till och hjälpa en 25-årig grundare istället så är det värt all tid i världen,” fortsätter han.

Projektet drogs igång i mars i år och är än så länge i sin linda. Sajten har ett tusental läsare om dagen. Mårten Mickos uppdaterar två eller tre gånger i veckan med ett nytt blogginlägg eller ett nytt videoklipp. Han skriver och gör alla intervjuer själv.

“Det finns ingen agenda här. Det är bara jag själv,” säger Mårten Mickos och skrattar.

Vem ska jag anställa? När ska jag ge någon sparken? Hur ska jag behålla energin och inte bränna ut mig själv? Det är enormt svåra frågor för en ung person.

Målet är att hjälpa en ny generation bolagsbyggare att undvika de misstag han själv – och många andra – gjort på vägen.

“Nästan alla som pratar om startups stirrar sig blinda på tekniken, marknaden och siffrorna. Man glömmer bort att allt måste bindas ihop av sunt ledarskap. Det är nästan alltid bristande ledarskap som ligger bakom när startupbolag har problem,” säger Mårten Mickos.

“Vem ska jag anställa? När ska jag ge någon sparken? Hur ska jag behålla energin och inte bränna ut mig själv? Det är enormt svåra frågor att navigera för en ung person”, fortsätter han.

Idag är den nordiska teknikscenen hetare än någonsin. Många startupbolag värderas till astronomiska nivåer, trots att fungerande affärsmodeller ofta ligger långt borta. Det har fått vissa att varna för överhettning och att en justering i marknaden är nära förestående. Men Mårten Mickos tar bubbelpratet med ro.

“Det är bara bra! Vi behöver bubblor och vi behöver massor av positiv energi. Visst finns det investerare som blivit för ivriga och satsat fel, men det hör till. Det är mest privata pengar, så de som förlorar har råd att förlora”, säger Mårten Mickos.

“Förstå att det handlar om darwinism till det yttersta. För att vi ska få till ett Spotify eller ett Klarna så behövs det massvis av försök. Massor av unga människor startar massor av företag. Massor av dem går omkull, men de som blir kvar blir otroligt fina”, fortsätter han.

Läs även: Riskkapitalvintern närmar sig

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera