Han vill ta Elon Musks supertåg till Sverige

Driftavbrott stor risk för många företag SPONSRAT AV Coromatic

Fjellner: ”Peter Sunde sätter svenskt rekord i hyckleri”

Snapchat tar in 15 miljarder (!)

Paradox planerar att ta steget in i Kina

Han vill ta Elon Musks supertåg till Sverige

Risto Penttilä vill se hyperloop-tåg mellan Sverige och Finland.
Risto Penttilä vill se hyperloop-tåg mellan Sverige och Finland. Foto: Kari Kuukka
Risto Penttilä är mannen som vill att Elon Musks supertåg mellan Sverige och Finland blir verklighet. Tågen skulle gå över 1000 kilometer i timmen och kan bli både billigare och miljövänligare än vad som är möjligt med nuvarande teknik, säger han. 
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Med de nuvarande järnvägsförbindelserna kan idén om tåg som färdas i 1000 kilometer i timmen i ett rör låta som en önskedröm. Men idén presenterades som ett förslag för den finska ambassaden i slutet av november i fjol. Det i form av en förbindelse mellan Sverige och Finland, via Åland. 

Den kanske mest ivriga förespråkaren för lösningen är Risto Penttilä, vd för den finska Centralhandelskammaren.

”Det som är spännande är att det finns sådan här teknologi. Vilket bolag som kommer kunna erbjuda det spelar ingen roll”, säger Risto Penttilä.

Tåg som i rörpost, där tryckluften i rören gör supersnabba transporter möjliga, är egentligen ingen ny idé. Tanken dök upp redan år 1863 i Jules Vernes bok ”Paris i tjugonde seklet”. Men innan 2013 fanns få förslag om att göra verklighet av visionen. Då steg Tesla-grundaren Elon Musk fram och släppte ett 50-sidigt dokument om hur en såkallad ”Hyperloop” skulle kunna fungera.

Flera bolag har sedan dess arbetat med att ta fram en teknisk lösning, med Elon Musks vision som grund. Vissa av dem tror sig ha en testbana klar inom ett par år.

Elon Musk släppte idén om sin ”Hyperloop” 2013.

Elon Musk släppte idén om sin ”Hyperloop” 2013. Foto: SpaceX / TT

Risto Penttilä vill se att en av de första hyperlooparna byggs här i norden. Hur realistisk den ambitionen är återstår att se. Men det är inte bara en önskedröm, om man ska ta honom på orden: 

”Avgörande är hur de första testerna lyckas i USA. Om de lyckas, är det realistiskt att Finland och Sverige kan vara bland de första att ta i bruk Hyperloop-teknologin. Det gjorde vi också med GSM”, säger Risto Penttilä.

 Risto Penttilä är inte bara vd för finska Centralhandelskammaren utan även ordförande i Minsterrådets organ för att förhindra gränshinder. Så hans Hyperloop-engagemang bottnar i arbetsuppgiftten att hitta gränsöverskridande lösningar.

"Jag vill inte att det ska finnas några hinder för att vi ska kunna ta en sådan här lösning i bruk", säger Risto Penttilä.

Ett av de bolag som jobbar på en lösning är Hyperloop Technologies, vars vd Rob Lloyd tidigare ansvarat för Ciscos verksamhet i Nordeuropa.

Hyperloop Technologies har erbjudit sig att bidra med pengar till en förstudie för att bygga en hyperloop mellan Norrtälje och Åbo, och då med förhoppningen att företagets transportsystem skulle kunna användas i framtiden. 

Läs även: Elon Musks supertåg kan komma till Sverige

Förstudien ska presenteras nästa höst men Hyperloop Technologies har ett flertal konkurrenter. För Risto Penttilä spelar det mindre roll vilket företag som hinner först med en teknisk lösning så länge det väljer att bygga i Norden.

”Vilket bolag det än blir som tar det här vidare, så vill vi försäkra oss om att de tittar på Norden”, säger Risto Penttilä.

Även om ett tåg i över 1000 km i timmen som går i ett rör kan låta som science fiction behöver lösningen inte bli dyr, enligt Risto Penttilä.

”Man vet aldrig vad ny teknologi kommer att kosta, men alla nuvarande järnvägsförbindelser är mycket dyra. Om den här nya teknologin fungerar kommer det att vara billigare, miljövänligare och snabbare än traditionell teknologi.”

Facebook
Twitter
E-post