Hoppa till innehållet

Handelsbanken skär ned - när försvinner det sista kontoret?

Handelsbanken har de senaste åren ensamt kämpat för att öppna fler fysiska bankkontor. Men nu meddelar banken att ett 50-tal kontor ska stängas som en konsekvens av digitaliseringen. 

Handelsbanken följer de övriga storbankerna och börjar lägga ned bankkontor.
Handelsbanken följer de övriga storbankerna och börjar lägga ned bankkontor.Foto: TT

I samband med Handelsbankens kvartalsrapport meddelade banken att ett 50-tal bankkontor ska läggas ned de kommande åren. 

"Inom ett par år så räknar vi med att det blir 50-60 kontor färre", säger presschefen Johan Wallqvist till TT.

Handelsbanken har varit den enda storbanken i Sverige som haft som strategi att bygga ut antalet fysiska kontor. Onsdagens besked innebär därför att alla fyra storbanker nu slagit i backen och lägger ned fysiska kontor. Orsaken är, om det skulle förvåna någon, digitaliseringen som förändrat kundernas beteenden. 

Handelsbankens beslut väcker en större fråga: När är de fysiska bankkontoren borta i Sverige?

Den svenska bankföreningen för statistik över antalet bankkontor i Sverige. 2014 som är det senaste året som man har statistik för fanns 1774 bankkontor i Sverige, knappt 50 färre än året innan. Sedan 2008 har i snitt 36 bankkontor stängts per år i Sverige. 

Om nedläggningarna fortsätter i den takten kommer det sista bankkontoret i Sverige att stänga kassavalven år 2066.

Men att nedläggningstakten inte har varit större har till stor del varit Handelsbankens förtjänst. Handelsbanken har också varit den enda bank som valt att inte gå över till kontanlösa kontor. Av de totalt 551 bankontor i Sverige som hanterar kontater är 463 Handelsbankskontor.

Om Handelsbanken nu börjar stänga kontor i samma takt som de övriga storbankerna kommer nedläggningstakten sannolikt att accelerera och Sveriges sista bankkontor kan därmed vara stängt i god tid innan år 2066. 

Läs mer: Avanzas vd Martin Tivéus om framtiden för fintech

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera