Hoppa till innehållet

Handelsfond investerar i shoppingappen Karma

Den exklusiva Handelsfonden DHS Venture Partners gör sin första investering. Tillsammans med ett antal tunga affärsänglar går de nu in in shoppingappen Karma. 

Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Elsa Bernadotte, ekonomichef, Mattis Larsson, teknikchef, Ludvig Berling, produktchef.
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Elsa Bernadotte, ekonomichef, Mattis Larsson, teknikchef, Ludvig Berling, produktchef.

I september kunde Di Digital avslöja att en rad näringslivsprofiler med koppling till Handelshögskolan i Stockholm startat en ny investeringsfond med namnet DHS Venture Partners.
Initiativtagare till fonden, som bara investerar i entreprenörer med koppling till Handelshögskolan, är Lars Lindgren som bland annat startat den svenska riskkapitalföreningen. 

Nu gör de sin första investering när de går in som investerare i det nystartade app-bolaget Karma. Karma är en shoppingplattform som ger användarna rabatter på varor och tjänster. Tanken är att användarna själva ska lägga in erbjudanden som de ser i appen för att på så sätt få poäng som sedan kan leda till att de till exempel får ett presentkort. 
 
"Användarna får erbjudanden baserat på tid på dygnet, var de befinner sig och vilka erbjudanden de tagit del av tidigare. Appen lär sig vad du gillar och du får anpassade tips om till exempel reor eller rabatter", säger Elsa Bernadotte, ekonomichef och medgrundare av Karma. 

Det är första gången som bolaget Karma tar in externt kapital. Utöver DHS Venture Partners går också Lars Lindgren och DHS-medlemmen Mattias Miksche in som investerare själva. Dessutom går affärsänglarna Magnus Bergman, Daniel Laurén och Daniel Frodin in som investerare i Karma. Totalt tar bolaget in runt 2 Mkr.

Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd för Karma, som fört diskussionerna med investerarna är nöjd med utfallet. 
"Vi tycker att de här personerna är extremt kompetenta och ser fram emot att bygga bolag med dem. De förstår vår vision och känns långsiktiga i sin investering", säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren. 

Appen Karma lanseras i mars nästa år. Det finns redan flera olika erbjudandetjänster på marknaden som Wrapp, Let's Deal och Groupon. Karma hoppas att deras egna vinkling, med användargenererat innehåll ska leda till snabb användartillväxt - något som de sen ska använda för att tjäna pengar på handlarna. 

"Vi kan sälja både marknadsföring och analyser av hur användarna beter sig på appen. I dag är det svårt för handlarna att mäta emotionell lojalitet", säger Elsa Bernadotte. 


Affärsänglarna som investerar i Karma

Daniel Frodin, chef digitala medier på Bonnier Tidskrifter.

Magnus Bergman, tidig investerare i bland annat Prezi och Truecaller. 

Mattias Miksche, grundare av Stardoll

Daniel Laurén, partner på Inventur

Lars Lindgren, investerare som bland annat grundat svenska riskkapitalföreningen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera