Hoppa till innehållet

Hans Red Flag tar in 15 miljoner – ska dämpa ångesten för egenföretagare

Mr Green-grundarens bolag för egenanställda lanserar en automatiserad bokföringstjänst. Nu tar Red Flag in ytterligare 15 Mkr. ”Vårt mål är att skapa en miljon nya företag”, säger Mikael Pawlo.

Mikael Pawlo är grundare av Mr Green och egenanställningsbolaget Red Flag.
Mikael Pawlo är grundare av Mr Green och egenanställningsbolaget Red Flag.Foto: Joey Abrait.

Marknaden för egenanställningar växer och då även bolagen som tillgodoser den nya formen av anställda med tjänster. Ett sådant bolag är Red Flag. 

Mikael Pawlo, som tidigare grundat Mr Green, startade Red Flag 2016 tillsammans med Mattias Söderhielm, som står bakom Bredbandsbolaget och Citytåg, och Niklas Derouche, grundare av DS Panel och Xpedio. 

Egenanställda kan via Red Flags gratistjänst få ut lön och skicka fakturor. Bolaget planerar att lägga till ytterligare tjänster som användarna ska betala för. I december slöt Red Flag ett avtal med matleverantören Uber Eats för att dess cykelbud ska kunna använda appen.

Läs även: Därför är egenanställning nästa heta startupbransch 

Bolaget tog i september i fjol in närmare 36 miljoner kronor av bland andra affärsmannen Staffan Persson, Unibet-grundaren Anders Ström och familjen Dinkelspiel.

Nu tar egenanställningsbolaget in ytterligare 15 Mkr av befintliga ägare samt några nya privatinvesterare.

”Vi har tagit in norr om 50 miljoner totalt och det ska räcka till att ha få rätt produkt på marknaden och ta oss till break even. Det betyder inte att vi aldrig kommer ta in mer pengar, men vi vill se att vi klarar den svenska marknaden först. Om vi tar in mer pengar kommer det att vara för en internationell expansion”, säger Mikael Pawlo och fortsätter: 

”Vårt mål är att skapa en miljon nya företag. Det kan vi nog inte klara på bara den svenska marknaden.”

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Mikael Pawlo 

Red Flag lanserar en ny lösning under hösten där automatiserad bokföring, utläggshantering, löner samt in- och utgående fakturor kommer att ingå. För det har bolaget ansökt och fått de nödvändiga tillstånden av Finansinspektionen.

”Det vi försöker göra är att ta bort den dåliga nattsömnen och bokföringsångesten hos de väldigt många småföretagare som finns i Sverige. Nu pratar vi om de verkligen små bolagen och enskilda företagare. Vi vill att de ska kunna fokusera på att driva sin business och låta oss sköta administrationen”, säger Mikael Pawlo.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera