Hoppa till innehållet

Hans app ska få dig att köpa getter

Tänk Facebook-spelet Farmville, fast på riktigt. Det är affärsidén bakom Mohamed Jimales bolag Ari.farm som låter dig äga, följa och tjäna pengar på en egen get i Somalia.

Mohamed Jimale grundare av Ari.farm.
Mohamed Jimale grundare av Ari.farm.

Har du alltid drömt om att äga en get? Inte? Strunt samma, nu kan du i alla fall köpa en utan att behöva lyfta dig från stolen.

Personen bakom get-appen Ari.farm är Mohamed Jimale som kom till Sverige för knappt sju år sedan från Somalia. Idén till Ari.farm fick han efter att ha läst en artikel om det Indonesiska bolaget iGrow.

IGrow låter privatpersoner köpa grödor som sedan odlas av bönder i Indonesien. På så sätt skapas arbeten i utsatta områden samtidigt som det kan vara en lönsam investering.  

”Jag fastnade för crowdfarmingkonceptet. Men i Somalia är det inte odling utan boskap som är stort”, säger han.

Just boskapsskötsel har också ytterligare en fördel när det kommer till crowdfarming. Getter ser nämligen ut så här:

Och vem vill inte ha en sån som Facebook-vän?

”Appen är byggd som ett socialt nätverk. Du kan följa din get och varje gång det händer något nytt, som när din get blir gravid, så får du en bild. Det blir en del jobb för personalen men å andra sidan är ett av syftena med det här att skapa arbetstillfällen”, berättar Mohamed Jimale.

Genom att med appen, som släpps nästa vecka, skapa en närmare koppling mellan get och getägare hoppas han få fler att ta steget att köpa en get. Den första getfarmen är precis färdigbyggd och de första 50 getterna har sålts till köpare runtom i Europa. Nu ska nya getter köpas in och hitta ägare.

”Målet är att ha flera farmar runt omkring i Somalia och anställa så många som möjligt. Det finns många nomader i Somalia som förlorat sina djur och som behöver jobb”, säger Mohamed Jimale som själv kommer från ett nomadfolk i Somalia.

Mohamed Jimale har tidigare startat nyhetssajten somaliska.com och hoppas därigenom kunna locka exilsomalier att investera för att hjälpa hemlandet.

”Jag vill öppna den somaliska bostadsmarknaden för hela världen. Det finns en miljon Somalier som flytt och de förstår direkt vad det är jag erbjuder. Många vill bidra till utvecklingen”, säger han.

För att förstå affärsmodellen krävs en kort grundkurs i getekonomi. En ny get kostar runt 120 dollar i Mogadishu, Ari.farm säljer getterna för 150 dollar i appen (200 dollar för en gravid get). Geten kan få 2-3 killingar en gång per år och lever i snitt i 15 år. Det innebär att en person som investerar i en get efter 5 år kan äga en helt egen getflock.

”Vi låter alla sälja och köpa getter och killingar genom appen. I första hand erbjuds de till andra i appen och i andra hand säljs de på marknaden i Somalia”, säger Mohamed Jimale. 

Ari.farm som är ett svenskregistrerat bolag får sina intäkter från getternas mjölk och genom att ta provision när getägarna säljer killingar eller getter. Investerarna får sin avkastning genom att sälja killingar.

”Vi räknar med att man kan få 28 procents avkastning per år men det hänger mycket på om geten får tjejer eller killar. Getter är mycket mer värdefulla än bockar”, förklara Mohamed Jimale.   

Att driva en verksamhet i Somalia är självklart förenat med en hel del risker. Det är därför Mohamed Jimale valt att registrera bolaget i Sverige.

 ”Vi har bolaget här för att skapa tillit för investerarna. I somalia finns ingen struktur och de somaliska myndigheterna är upptagna med annat än att ordna med ägarkontrakt för getter”, säger Mohamed Jimale. 

Planen nu är att fylla den första getfarmen och sedan växa vidare med fler gårdar men också flera sorters djur.

”Det är lättast att börja med getter. De är inte så dyra för folk att köpa. Men sen vill jag att det ska gå att köpa kor, får och även kameler. För mig som person är det här jättespännande det ligger mig nära hjärtat att göra något bra för nomaderna i Somalia”.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera