Hoppa till innehållet

Hans bekännelse: Jag skapade bitcoin

Den australiensiske entreprenören Craig Wright uppger att han är mannen bakom kryptovalutan bitcoin. Erkännandet ska sätta stopp för år av spekulationer.

Craig Wright uppges vara skaparen till bitcoin.
Craig Wright uppges vara skaparen till bitcoin.

Kryptovalutan bitcoin släpptes i början av 2009 på ett nätforum av en person som sade sig heta Satoshi Nakamoto. Vem det var som egentligen låg bakom psuedonymen har sedan dess varit en gåta som mängder av medier och privatspanare försökt att lösa.

I december rapporterade Di Digital om att australiensaren Craig Wright hade blivit utpekad som Satoshi Nakamoto av tidningen Wired.

Läs även: Bitcoins grundare kan vara avslöjad

Nu uppger Craig Wright att det var han som hade den ursprungliga idén bakom det digitala kassasystem.

Som bevis har australiensaren visat upp mynt som är kända för att ägas av bitcoins skapare men även framstående medlemmar av bitcoinsamhället och dess kärnutvecklingsteam har bekräftat Craig Wrights påstående. I ett blogginlägg publicerat på måndagen lade Craig Wright ut kod som ska bevisa att han verkligen är Satoshi Nakamoto. Men koden blev under dagen ifrågasatt i olika forum, bland annat på Reddit. 

I samband med publiceringen av sitt blogginlägg har han blivit intervjuad av tre medieorganisationer – BBC, The Economist och GQ. 

Efter att ha granskat tillgängliga dokument, pratat med personer som har varit i kontakt med Satoshi Nakamoto och intervjuat Craig Wright uppger The Economist att han mycket väl kan vara Satoshi Nakamoto, men att man nog aldrig kan vara helt säker på vem som skapade bitcoin.

Genom att avslöja sin roll i bitcoinskapandet vill Craig Wright sätta stopp för spekulationer om vem Satoshi Nakamoto är, säger han till BBC. Han beklagar att han har tvingats tillkännage sin identitet, men att han gör det av omtanke för vänner, som han hävdar har blivit förföljda av journalister.

”Jag skulle hellre låtit bli. Jag vill arbeta. Jag vill bara fortsätta göra det jag gör. Jag vill inte ha pengar. Jag vill inte ha berömmelse. Jag vill inte ha beundran. Jag vill bara bli lämnad ifred”, säger Craig Wright.

Craig Wright har möjligtvis flugit under radarn. Samtidigt har han ett imponerande cv. Han inledde sin yrkesbana i början av 90-talet som kock specialiserad på vilt men har de senaste 20 åren arbetat inom tech. Han har bland annat arbetat som konsult inom cybersäkerhet och molntjänster för företag som News Corp Australia, Vodafone, och den indiska biltillverkaren Mahindra, rapporterar Business Insider.

I november 1997 grundade han företaget DeMorgan, med fokus på alternativa valutor och nästa generations bankprodukter. Enligt Business Insider har verksamheten mer än ett dussin företag fokuserade på kryptovalutor.

Förutom sina konsultuppdrag har han även föreläst på ett flertal universitet och är medförfattare till ett antal böcker och artiklar om digital säkerhet. Craig Wrights första doktorsavhandling var i teologi.

Läs även: Winklevoss-bröderna: ”Bitcoin är det nya guldet”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera