Hoppa till innehållet

Hans digitala brevlåda utmanar Kivra

Den digitala brevlådan Digimail får en ny majoritetsägare när Smart Refill investerar ett tvåsiffrigt miljonbelopp i tjänsten. Nu ska Digimail ta upp kampen med Kivra.

David Nilsson är vd för Helsingborgsbolaget Smart Refill.
David Nilsson är vd för Helsingborgsbolaget Smart Refill.Foto: Press

”Konkurrenterna har fått springa på lite för länge på egen hand”, säger David Nilsson, vd för Smart Refill. 

2013 grundade logistikföretaget Bring tillsammans med Helsingborgsbaserade it-bolaget Smart Refill den digitala brevlådan Digimail. Nu bryter grundarna ut tjänsten i ett eget bolag och Smart Refill blir största ägare med 90,5 procent av aktierna. 

”Vi var den första certifierade digitala brevlådan i Sverige, men har kanske inte använt det på bästa sätt. Nu investerar vi en betydande summa för att få tjänsten att växa”, säger David Nilsson. 

Läs även: Skatteåterbäring lyft för digitala brevlådan Kivra 

Digimail har sedan starten varit ett samarbete mellan Bring och Smart Refill där Bring har varit avsändaren och stått för marknadsföring och Smart Refill för teknik och utveckling. Smart Refill grundades 2006 och har utvecklat en teknisk plattform för att betala och ladda teleoperatörers kontantkort. Bland kunderna finns bland andra Telia, Halebop och indiska teleoperatören Aircel India. 

Det är en marknad som omsätter över 10 miljarder kronor som nu digitaliseras. Och det stannar inte vid post.

Eftersom tekniken bygger på stöd för flera olika digitala betalningsmetoder kan plattformen också användas för andra transaktioner som kräver banksäkerhet. Smart Refill har därför utvecklat ett affärsområde även inom finansiella tjänster, där bolaget bland annat byggt Skandiabankens mobilbank och den tekniska lösningen bakom pensionsspartjänsten Nowo. Nu vill Smart Refill dra skalfördelar av fintechsatsningen och investerar därför i Digimail. 

”Det är en marknad som omsätter över 10 miljarder kronor som nu digitaliseras. Och det stannar inte vid post. Det finns många öppningar som sker i och med digitaliseringen där man till exempel kan hantera försäkringsärenden enklare. Det handlar lika mycket om att kapa kostnader som att snabba på processer”, säger David Nilsson.

Läs även: H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Konkurrenten Kivra har över en miljon användare och har sedan starten 2013 tagit in 150 Mkr i riskkapital. Digimail har i dag närmare 100 000 användare. 

”Kivra är etta på marknaden i dag och vassa konkurrenter. Digimail är god tvåa men vi hade inte gjort den här investeringen om vi inte hade haft ambitionen att ta förstaplatsen”, säger David Nilsson. 

Digimail är god tvåa men vi hade inte gjort den här investeringen om vi inte hade haft ambitionen att ta förstaplatsen.

Målsättningen är att bli marknadsledande inom tre år.

"I och med bolagiseringen kommer tjänsten att utvecklas i ett högt tempo samtidigt som vi ska fokusera på att bli störst i branschen. Med Smart Refill som majoritetsägare och deras bakgrund som leverantörer till globala telekom- och fintechbolag är jag övertygad om att Digimail kommer att lyckas", säger Patrik Östberg, vd på Bring Citymail.

Smart Refill grundades av David Nilsson 200& och ägs till största delen av BGA Invest. Smart Refill omsatte år 2016 581,9 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansiella poster på 7,7 Mkr. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera