Hoppa till innehållet

Hans startup vill förbättra hotellvistelsen – tar in 20 miljoner

Stockholmsbolaget Innspire gör så att  hotellgäster kan koppla upp sina laptops och mobiler till hotellets teknik. Nu tar bolaget in drygt 20 miljoner kronor för att ta sin nästa produkt till marknaden.

Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.
Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.Foto: pressbild.

Innspire grundades 2012 och bolagets första produkt var en mjukvarulösning för att göra det möjligt för gästerna att koppla upp sina egna enheter till hotellens tekniksystem, som att se på det egna netflix-kontot på hotellets tv-skärm.

Lösningen ger även hotellen möjlighet att styra all hotellinformation som visas på rummens skärmar centralt, oavsett om det är en äldre tv-modell eller en av de nyaste varianterna.

”Det privatpersoner helst vill kunna göra i dag är att strömma sitt eget innehåll, oavsett om det är hemma eller på hotellrummet. Apples plattform gör det väldigt bra och även Googles Chromecast har blivit väldigt populär det senaste året och vi stödjer båda formaten”, säger vd:n och medgrundaren Martin Chevalley.

Helt plötsligt får man ett kontrakt på 5 000 hotellrum och då vill de att det ska gå så fort som möjligt.

Nu tar bolaget in 20,8 miljoner kronor av bland andra riskkapitalbolaget 20 North Street (NTL) för att lansera sin nästa lösning Inncable. Den gör det möjligt att ta bort den externa boxen och ersätta den med en  kabel. Målet är att låta kabeln ersätta alla donglar, puckar och boxar som annars är kopplade till skärmen. 

Läs även: Zaplox ska till börsen med 40 färska miljoner 

”Den här branschen är ganska ryckig. Helt plötsligt får man ett kontrakt på 5 000 hotellrum och då vill de att det ska gå så fort som möjligt. Då måste vi ha större kapacitet, genom att ha mer på lager och ligga i framkant. Samma gäller organisationen. Vi har vuxit snabbare än vår plan och det betyder att vi behöver anställa fler duktiga personer vilket vi håller på med just nu”, säger Martin Chevalley.

Förutom kontoret i Stockholm har bolaget även kontor i Singapore, USA, Sydafrika och Dubai där hotellbyggandet är som störst. Förutom flera stora internationella hotellkedjor har de även svenska hotell som Berns och Grand Hotell som kunder.

”Vi ser det som en begränsning att ha inbyggda system i tv-apparater och samtidigt vill man komma bort från boxar. Om vi kan lägga in all hård- och mjukvara i kabeln, som förser skärmen med ström eller internet, så är det en perfekt lösning”, säger Martin Chevalley. 

Foto: Innspire.

Innspires nya kabel fungerar som en ”Android-dator”. Foto: pressbild.

Sedan starten har bolaget sammanlagt tagit in närmare 26 Mkr, och bolaget går fortfarande med förlust enligt Martin Chevalley. 

”Vi hade en omsättning på 20 miljoner kronor under 2016 och räknar med det dubbla för i år”, säger han.

Läs även: Petter Stordalens nya startup-trio ska göra Airbnb-uthyrningen enklare 

Bolaget har främst vänt sig till hotell men ser att det finns möjligheter att vända sig direkt till andra bolag. 

”Det skulle röra sig om tele- och tv-operatörer som skickar ut boxar och annan hårdvara till slutkonsumenter för at kunna erbjuda sina tjänster. Där tror jag att det finns en jättemarknad. I ett senare skede skulle det även kunna vara slutkonsumenter som man vänder sig till”, säger Martin Chevalley.

Om vi kan lägga in all hård- och mjukvara i kabeln, som förser skärmen med ström eller internet, så är det en perfekt lösning.

”Många köper ju en Apple-tv eller en Chromecast för att kunna vara uppkopplad och spela upp media. Framöver skulle vi helst vilja jobba ännu tätare med Google och kunna integrera till exempel Chromecasts mjukvara i den här kabeln. För tillfället köper vi en väldans massa Chromecast-puckar, men helst vill vi integrera alla nya funktioner i vår kabel”, säger Martin Chevalley.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera