Hoppa till innehållet

Här åker Di Digital Ubers självkörande Volvo

Uber rullar ut ett hundratal självkörande Volvo-bilar i San Francisco. Vi tog oss en exklusiv åktur.

Di:s korrespondent Peter Fellman i baksätet på Ubers självkörande Volvo. I passagerarsätet sitter någon som styr datorn i den självkörande tekniken. Foto: Christina Samuelson
Di:s korrespondent Peter Fellman i baksätet på Ubers självkörande Volvo. I passagerarsätet sitter någon som styr datorn i den självkörande tekniken. Foto: Christina Samuelson

(Di Digital/San Francisco) För cirka ett år sedan fick Mårten Levenstam på Volvo Cars ett överraskande samtal från Uber. Samtalet var starten på ett unikt samarbete mellan bolagen och nu rullar de första självkörande Volvo XC90-modellerna ut på gatorna i San Francisco med en Uberdekal på sidan.

”Vi behövde inte tänka länge. Det här är ett fantastiskt spännande samarbete. Det roligaste är att allt har gått så snabbt och ingenting har visat sig vara omöjligt”, säger Mårten Levenstam, ansvarig för produktplaneringen på Volvo.

Vi har utvecklat de här bilarna tillsammans.

Han visar stolt upp Ubers Volvobilar för en handfull utvalda medier i ett ruffigt garage på Harrison Street i San Francisco.

//csp.screen9.com/video?a=HqcYwgmTugbFgw1BMNlpL-jy-PdpHdBeH2psaW9v3X9OHdDthYLi6rBwY9GbaEvDoPtUreBotA1cUUFmpkZtWhTApgHoTts-

Ett hundratal Volvobilar av modellen XC90 kommer att köra i kommersiell trafik i San Francisco med start på onsdagen. Två personer från Uber kommer att åka med i bilarna, en chaufför som kan gripa in när det behövs och en person i passagerarsätet som sköter själva datorn.

Foto:

Volvos Mårten Levenstam visar upp de nya modellerna i San Francisco.

”Det här är ett sätt för oss och Uber att ständigt utveckla bilarna tekniskt men också registrera hur kunderna reagerar på att åka med en självkörande bil”, säger Mårten Levenstam.

Med sig har han Google-veteranen Anthony Levandovski, som nyligen sålde sitt startupbolag för självkörande lastbilar, Otto, till Uber. Han ansvarar för de självkörande bilarna på Uber och är en av pionjärerna på området. Utvecklingen accelererar och så gott som alla stora bilmärken tävlar sinsemellan och med bland andra Uber, Google och Tesla om att leda racet. 

Foto:

Bilarna börjar köra i kommersiell trafik i San Francisco på onsdagen. 

Uber är det bolag som sannolikt har kommit längst eftersom man tidigare i höstas lanserade sina första kommersiella bilar i Pittsburgh. Där rullar ett antal Ford Fusion som Uber helt enkelt köpte och försåg med sin självkörande utrustning.

Volvo-samarbetet är dock mer djupgående än så, enligt Anthony Levandovski.

”Lanseringen av Volvobilarna här i San Francisco, som är vår hemstad, är något helt annat. Vi har utvecklat de här bilarna tillsammans och de känns mycket mer som färdiga självkörande bilar i trafik än som prototyper”, säger Anthony Levandovski.

Läs mer: Uber köper Otto – Google-stjärna ombord

Enligt honom är det omöjligt att säga när utvecklingen kommit så långt att självkörande bilar är en naturlig del av trafiken på våra vägar, även om flera talar om 2021 som ett mål.

”Min gissning är inte bättre än din. Vi löser ständigt en massa små problem som det finns väldigt många av, snarare än att det är en stor utmaning som ska besegras. Utvecklingen är jättesnabb, men jag vågar inte säga när vi kommer att vara helt framme”, säger Anthony Levandovski.

Uber-projektet är dock bara en del av Volvos arbete med förarlös teknik. Till exempel har man skapat ett eget mjukvarubolag tillsammans med Autoliv för att själva kunna driva utvecklingen.

Foto:

Ingen vanlig Volvo. En enhet ovanpå bilen håller koll på trafiken runtom.

”Under 2017 kommer vi att sälja självkörande bilar till några riktiga kunder i Göteborg. Själva tekniken är en sak, men vill också försöka förstå hur verkliga människor kommer att förhålla sig till den här nya tekniken”, säger Mårten Levenstam.

I motsats till i Uberbilarna, där två personer åker med, kommer kunderna i Göteborg att åka ensamma i sin självkörande bil och själva kunna bestämma hur mycket de vill agera chaufför.

Läs mer: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera