I svenska termer är Alibaba ett Tradera (NTL), Klarna (NTL), Izettle (NTL), Fyndiq (NTL), Packbud (NTL) och Shipwallet (NTL) förpackat under en och samma koncern. En koncern som dessutom producerar filmer, köper biosalonger och är i full gång med att bygga sitt eget Spotify (NTL).
Den näst intill ofattbara dominansen i Kina ger bolaget ett börsvärde i New York på totalt 2 429 miljarder kronor. Grundaren och ordföranden Jack Ma är näst rikast i Kina, enligt Forbes.
Läs mer: Alibaba sålde för 10 miljarder kronor – på fem minuter
I Sverige vill Alibaba främst få svenska varumärken att sälja till kinesiska kunder via sin plattform. Men man ser också Sverige som en möjlig marknad för sin nästa serverhall, säger Alibabas Europachef.
Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat
”Sverige är en mycket attraktiv marknad för datacenter”‚ säger Terry von Bibra i samband med ett besök i Stockholm.
”Någong gång kommer vi att öppna ett andra datacenter, och då blir Sverige ett av länderna vi tittar på. Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat i norra delen av landet för att kyla servrarna.”
Alibabas datacenter har tidigare legat i länder som Kina och Dubai. Men i november öppnade företaget ett i Frankfurt. Fördelen med Europa är bland annat att datan lagras säkert tack vare europeisk lagstiftning på området, enligt Terry von Bibra.
Specialpodd om Alibaba: ”Lär av Jack Ma innan det är för sent”
”Vi öppnade datacentret i Frankfurt för att göra något åt datafrågan men också för att öka snabbheten. Att öppna i Europa var ett viktigt steg”, säger Terry von Bibra om Alibabas molntjänst – något företaget också sysslar med.
Hans främsta ärende i Sverige var dock att locka svenska varumärken att sälja sina produkter via Alibaba. Dock måste den som ger sig på det förstå att den kinesiska marknaden är speciell, menar han.
Till exempel är den som säljer på Alibabas plattformar mer eller mindre tvungen att ha en bild på fabriken där varorna tillverkas och på varumärkets grundare. Detta för att konsumenterna ska känna tillit.
”Grundarens barndomsbilder kan också behövas. Saker man aldrig skulle ha på andra marknader”, säger Terry von Bibra, som råder alla försäljare att ta hjälp av en kinesisk partner som sköter försäljning och kundkontakt.
Alibabas mål är nå 2 miljarder konsumenter världen över till 2020. För att nå dit har man skissat en världskarta som illustrerar hur många konsumenter, och vilket slags konsumenter, som finns på varje marknad. Europa finns givetvis med på kartan, säger Terry von Bibra.
”Vi tittar på var vi hittar kunder som vi tror att vi kan erbjuda samma mervärde som i Kina. Europa kommer att spela en roll, men då som en marknad med sofistikerade konsumenter som redan är vana vid att ha alla världens varumärken runt hörnet.”
I april i fjol köpte Alibaba aktier i den asiatiska e-handelsplattformen Lazada för närmare en halv miljard kronor. Säljare var svenska Kinnevik, vars portföljbolag Rocket Internet spelade en stor roll i Lazadas utveckling.
Läs mer: Så avgörs Kinneviks digitala framtid
Alibabas Europachef ser vissa likheter mellan Rocket Internet och sin egen koncern.
”Både Alibaba och Rocket förstår vikten av att skala ett företag. Om man inte går från ett land till 30 länder relativt fort tappar man fart”, säger Terry von Bibra.
NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.