Hoppa till innehållet

Här är Alibabas flirt med norra Sverige

Alibaba vädjar till svenska företag att uppvakta deras 450 miljoner kunder i Kina. Samtidigt kan man bli nästa internetjätte att öppna datacenter i norr. ”Sverige är en mycket attraktiv marknad”, säger Europachefen.

Terry von Bibra är Europachef för Alibaba med ett förflutet inom både Amazon och Yahoo.
Terry von Bibra är Europachef för Alibaba med ett förflutet inom både Amazon och Yahoo.Foto: Sven Carlsson

I svenska termer är Alibaba ett Tradera (NTL), Klarna (NTL), Izettle (NTL), Fyndiq (NTL), Packbud (NTL) och Shipwallet (NTL) förpackat under en och samma koncern. En koncern som dessutom producerar filmer, köper biosalonger och är i full gång med att bygga sitt eget Spotify (NTL).

Den näst intill ofattbara dominansen i Kina ger bolaget ett börsvärde i New York på totalt 2 429 miljarder kronor. Grundaren och ordföranden Jack Ma är näst rikast i Kina, enligt Forbes.

Läs mer: Alibaba sålde för 10 miljarder kronor – på fem minuter

I Sverige vill Alibaba främst få svenska varumärken att sälja till kinesiska kunder via sin plattform. Men man ser också Sverige som en möjlig marknad för sin nästa serverhall, säger Alibabas Europachef.

Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat

”Sverige är en mycket attraktiv marknad för datacenter”‚ säger Terry von Bibra i samband med ett besök i Stockholm.

”Någong gång kommer vi att öppna ett andra datacenter, och då blir Sverige ett av länderna vi tittar på. Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat i norra delen av landet för att kyla servrarna.” 

Alibabas datacenter har tidigare legat i länder som Kina och Dubai. Men i november öppnade företaget ett i Frankfurt. Fördelen med Europa är bland annat att datan lagras säkert tack vare europeisk lagstiftning på området, enligt Terry von Bibra.

Specialpodd om Alibaba: ”Lär av Jack Ma innan det är för sent”

”Vi öppnade datacentret i Frankfurt för att göra något åt datafrågan men också för att öka snabbheten. Att öppna i Europa var ett viktigt steg”, säger Terry von Bibra om Alibabas molntjänst – något företaget också sysslar med.

Hans främsta ärende i Sverige var dock att locka svenska varumärken att sälja sina produkter via Alibaba. Dock måste den som ger sig på det förstå att den kinesiska marknaden är speciell, menar han.

Till exempel är den som säljer på Alibabas plattformar mer eller mindre tvungen att ha en bild på fabriken där varorna tillverkas och på varumärkets grundare. Detta för att konsumenterna ska känna tillit.

”Grundarens barndomsbilder kan också behövas. Saker man aldrig skulle ha på andra marknader”, säger Terry von Bibra, som råder alla försäljare att ta hjälp av en kinesisk partner som sköter försäljning och kundkontakt.

Alibabas mål är nå 2 miljarder konsumenter världen över till 2020. För att nå dit har man skissat en världskarta som illustrerar hur många konsumenter, och vilket slags konsumenter, som finns på varje marknad. Europa finns givetvis med på kartan, säger Terry von Bibra.

”Vi tittar på var vi hittar kunder som vi tror att vi kan erbjuda samma mervärde som i Kina. Europa kommer att spela en roll, men då som en marknad med sofistikerade konsumenter som redan är vana vid att ha alla världens varumärken runt hörnet.”

I april i fjol köpte Alibaba aktier i den asiatiska e-handelsplattformen Lazada för närmare en halv miljard kronor. Säljare var svenska Kinnevik, vars portföljbolag Rocket Internet spelade en stor roll i Lazadas utveckling.

Läs mer: Så avgörs Kinneviks digitala framtid

Alibabas Europachef ser vissa likheter mellan Rocket Internet och sin egen koncern.

”Både Alibaba och Rocket förstår vikten av att skala ett företag. Om man inte går från ett land till 30 länder relativt fort tappar man fart”, säger Terry von Bibra.

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera