Hoppa till innehållet

Här är Asiens mest värdefulla företag

Kinesiska internetgiganten Tencent har gått om China Mobile som det mest värdefulla bolaget i Asien.

Tencent visar upp sig vid Global Mobile Internet Conference i Peking.
Tencent visar upp sig vid Global Mobile Internet Conference i Peking.Foto: Mark Schiefelbein, AP

Kinesiska internetgiganten Tencent är numera det mest värdefulla bolaget i Asien. En uppgång på drygt 4,2 procent under måndagen på Hongkong-börsen bidrog till att bolaget kunde passera den tidigare ettan China Mobile och i samma veva placera sig på den globala topp tio-listan, rapporterar CNBC.

Baserat på måndagens stängningskurs är Tencent värt 256,6 miljarder dollar. China Mobile placerar sig strax bakom med ett börsvärde på 254 miljarder dollar.

Branschmässigt ligger Alibaba närmast till Tencent. Det kinesiska bolaget, med en notering i New York, var värt 245,5 miljarder dollar efter att börserna stängt i fredags. (Handeln på de amerikanska börserna under måndagen uteblev till följd av helgfirande.)

Tencent har i år stigit med över 40 procent på Hongkong-börsen. Nettovinsten steg med hela 47 procent för tremånadersperioden som slutade i juni.

Tencent är en av världens största internetbolag och äger bland annat mobilchatttjänsten Wechat, samt en rad andra tjänster inom e-handel, sociala medier och spel. I juni i år köpte Tencent en majoritetspost i finska Supercell för drygt 70 miljarder kronor. Det finska spelbolaget är bland annat känt för det populära mobilspelet ”Clash of Clans”.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera