Bokföringsappen Mr Shoebox (NTL) startades 2011 och erbjuder idag en app för redovisning och bokföring, riktad till bolag med 1-3 medarbetare.
”Man kan använda vår app gratis och göra allt själv, genom att exempelvis fotografera av kvitton med mobilen eller ladda upp fakturor. Skillnaden mot andra digitala bokföringstjänster är att Mr Shoebox även samarbetar med bokföringsbyråer”, förklarar Ken Bertling, vd och en av tre grundare på Mr Shoebox.
Mr Shoebox ligger längst fram i utvecklingen.
Han beskriver bolaget om ett slags ”Hotels.com för bokföringsbranschen”.
”Med ett knapptyck kan du få hjälp av etablerad bokföringsbyrå. Mr Shoebox är därmed en marknadsplats där bokföringsbyråer tävlar om att erbjuda sina tjänster till Sveriges alla 600 000 – 700 000 småbolag”, säger han.
Mr Shoebox tjänar för närvarande pengar genom att ta ut en avgift från de bokföringsbyråer som får uppdrag via tjänsten. Gör man jobbet själv är tjänsten gratis.
Bolaget har redan lockat riskkapital från Collector Bank-grundaren Lena Apler. I november kunde Di Digital rapportera att bankens riskkapitalbolag Collector Ventures (NTL) investerat i företaget.
Läs mer: Collector investerar i Mr Shoebox
Nu kan Di Digital avslöja en annan av investerarna bakom rundan, nämligen bokföringsjätten Björn Lundén, som fram till nu legat lågt med sin investering. Enligt uppgift till Di Digital köpte företaget Björn Lundén en fjärdedel av Mr Shoebox, som samtidigt fick en värdering på 40 Mkr.
Man vet ju aldrig hur samarbeten av detta slag ska gå.
Nu bryts tystnaden av Ulf Svensson, vd och majoritetsägare på Björn Lundén.
”Man vill ju jobba med det vinnande bolaget. Mr Shoebox ligger längst fram i utvecklingen av digitala bokföringsappar för småföretagare. Vi har mer traditionella system, men har ju en tät relation med bokföringsbyråerna”, säger han.
Björn Lundén grundades som ett bokförlag för 30 år sedan av en bokföringsexpert med samma namn. Med tiden började man även utveckla bokföringsprogram. Idag beskriver Björn Lundén sig själva som en av Sveriges 4-5 största programleverantörer inom bokföring och revision, i konkurrens med bolag som Visma, Hogia och Fortnox.
Vi är redo att gå in med mer kapital.
Det senaste halvåret har Björn Lundén rullat ut Mr Shoebox tjänst mot sina redovisningsbyrå-kunder under det generiska varumärket ”digitala företaget”. Att parterna varit tysta om affären beror på att man ville se hur samarbetet skulle gå.
”Man vet ju aldrig hur samarbeten av detta slag ska gå. Men nu kan vi konstatera att detta blivit en enorm framgång. Vi har gått från att ha ett samarbete med ett 20-tal bokföringsbyråer till att nå ut till flera hundra”, säger Ken Bertling.
Läs mer: Fem startupbolag som fixar din deklaration i tid
Mr Shoebox tre grundare är tillsammans fortfarande bolagets största ägare. Nu stundar ännu en kapitalrunda på uppskattningsvis 30-50 Mkr i slutet av året, eller början av nästa. Värderingen spås då bli betydligt högre än 40 miljoner kronor.
”Vi är redo att gå in med mer kapital”, säger Björn Lundéns störägare och vd Ulf Svensson.
Han betonar att bolaget har en ”spännande ägarkonstellation”.
”Grundarna är kvar i bolaget, Collector öppnar upp kontakter inom finansbranschen och Lena Apler är en aktiv investerare med en bra portfölj. Och vi har ju en bra kundstock inom redovisningsbyråbranschen. Jag tror vi kan få bra genomslag för detta under hösten 2017 och våren 2018”, slår han fast.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.